امروز پنجشنبه 24 آبان 1403
0

هانا آرنت با نگارش آثار مختلفی در زمینه مسائل سیاسی همچون خشونت، انقلاب، ریشه های توتالیتاریسم و... در زمره مهمترین متفکران سیاسی قرن بیستم قلمداد می گردد. 

آرنت از انقلابها به عنوان “یگانه وقایع سیاسی که مارا مستقیماوبه شکلی ناگزیر با مسئله شروع وآغاز مواجه می کنند” دفاع می نماید. جنبه پرشکوه انقلاب در نظرآرنت کوشش آن برای ساختن آغازی تازه وآزاد در اجتماع انسانی است. از نظراو انقلاب در بهترین حالتش جنگیدن علیه ظلم یارهایی ازاستثمارنیست بلکه انقلابها در صورتی مشروعند که به آرمان آزادی انسانی دسترسی پیدا کنند. اوهمچنین انقلاب را چیزی بالاتر از یک شورش موفقیت آمیز می‌داند ومعتقدست در هرکودتا یا جنگ داخلی نباید به دنبال انقلاب بود، قدر مشترک همه این پدیدارها با انقلاب این است که جملگی با خشونت به وجود می آیند و همین سبب شده آنها را با انقلاب یکسان بدانند ولی خشونت هم مانند دگرگونی به تنهایی برای توصیف انقلاب کافی نیست. هنگامی می‌توان از انقلاب سخن گفت که دگرگونی به معنای آغازی تازه وخشونت به منظور تشکیل حکومت به شکلی نو وایجاد سازمان سیاسی جدیدی برای جامعه به کار رود که در آن رهایی از ستمگری به قصد استقرار آزادی صورت پذیرد. وقتی انقلابها غرق در اندیشه رهایی از ظلم یا عامل ظلم می‌شوند هدف خود را که آغازی تازه است زیر پا می‌گذارند زیرا از این جهت انقلاب از داشتن تصوری برای آینده تهی می ماند. ‌

آرنت سپس به تبار شناسی واژه ولفظ انقلاب می‌پردازد و یکی از راههای تعیین زمان تولد این‌گونه پدیدارهای کلی تاریخی را این می‌داند که ببینیم در چه هنگام لفظی که به این پدیدار دلالت می‌کند برای نخستین بار ظاهر شده است. در سده هفدهم این واژه برای نخستین باربه صورت یکی از اصطلاحات سیاسی به کار رفت که به طور ضمنی به بازگشت به نظمی که از پیش تعیین شده است اشاره می‌کرد. هنگامی که در جریان انقلاب فرانسه و آمریکا بازیگران متوجه شدند که بازگشت ناممکن است و باید به کاری نو دست زد کلمه انقلاب معنایی جدید کسب کرد. ‌

آرنت به وجود تفاوت هایی بین جنگ و انقلاب اشاره می کند ومعتقد است که جنگ یکی از کهن‌ترین پدیدارهادر تاریخ مدون بشر است در حالی‌که انقلاب در معنای درست، تا پیش از عصر جدید وجود نداشت ویکی از تازه ترین داده های عمده سیاسی محسوب می‌شود وبر خلاف انقلاب هدف جنگ به ندرت با مفهوم آزادی پیوند داشته است. اما وی این دو پدیده را بدون عامل سوم یعنی خشونت قابل تصور نمی‌داند و همین خصیصه خشونت را برای متمایز ساختن جنگ و انقلاب از سایر پدیده های سیاسی کافی می‌داند وی به جنبه دیگر در انقلابهای جدید اشاره می‌کند وآن تاثیر انکار ناپذیر مسئله اجتماعی در همه انقلابها است که از دیدگاه اوبراین اساس می‌توان برای انقلاب سابقه ای در دوران پیش از عصر کنونی پیدا کرد. ‌

آرنت از انقلاب فرانسه به عنوان نمونه کلاسیک انقلابی بالقوه یاد می‌کند که با غرق شدن در جنگ علیه فقر و بدبختی از آغازی تازه محروم ماند زیرا زمانی که توجه به جای ایجاد فضایی تازه برای آزادی معطوف رها کردن عده زیادی از رنج وبدبختی شود فرصت برای تدارک نهادها و کانال ‌های تازه ی مبادله عقاید ازبین می‌رود. زیرا همبستگی براساس بدبختی ها هرگز نمی تواند پایه ای محکم وقابل اتکا برای عمل سیاسی باشد. ‌

آرنت گمان می‌کرد انقلاب آمریکا در مقایسه با انقلاب فرانسه موفق تر عمل کرده است. اوموفقیت انقلاب آمریکا را نتیجه وفور نعمت در دنیای جدید می‌دانست که باعث شده بود آمریکا ییها از فقر و بدبختی که درانقلاب فرانسه چشمگیر بود رهایی پیدا کنند. آنها انقلاب را برای تحقق هیچ هدف از پش تعیین شده ای نظیر جامعه عادل یا برابر نمی خواستند بلکه انقلاب را برای ایجاد انجمن عمومی باز و بی انتها طلب می‌کردند و از این رو به حس خوشبختی دست یافتند. آرنت معتقد بود این فضاهای عمومی باعث می‌شود که مردم به شکل گسترده در آن راه داشته  و از میان آنان نخبگانی انتخاب شوند که ازنظر سیاسی بهترین افراد هستند. وی به حق رای عمومی اعتقاد نداشت ومعتقد بود بر این اساس کسانی نخبگان را به مناصب سیاسی رسانده اند که نه عقاید ناشی از علم دارند ونه علاقه ای جدی واصیل به سیاست. ‌

نویسنده: فاطمه - شهابی

منبع: روزنامه - رسالت - تاریخ شمسی نشر 18/01/1388

0

مفهوم فرهنگ مشترک: از دورکیم تا پارسونز

نوشته آلن سوینج وود

ترجمه محمد رضایى

روند عمده در جامعه‏شناسى فرهنگى وبر و زیمل به تلاش آنها براى تئوریزه کردن تحولات قلمرو ویژه‏اى از فرهنگ ذاتى مدرنیته برمى‏گردد.در مورد وبر، فرهنگ با تغییر اجتماعى پیوند مى‏خورد و ارزشهایى را پدید مى‏آورد که به مجرد درونى‏شدن توسط عاملها (agents) به انگیزه‏هاى لازم براى شیوه‏هاى خاصى از کنش اجتماعى منتهى مى‏شود.به نظر وبر فرهنگ با تولید و ارتباط معانى پیوند داشته و فرآیندى زنده و فعال است.همانطور که کلیفورد گیرتز (Clifford Geertz) اشاره کرده، وبر انسان را «حیوانى معلق در تارهایى از معانى در نظر مى‏گیرد که خود به دورش تنیده‏» ; با فرهنگى شامل آن تارهایى که در آن تحلیل «علمى تجربى در جستجوى قانونى نیست‏بلکه، علمى تفسیرى براى یافتن معناست‏».(Geertz, 1973, p:5) اما آنچه که باید به صورتبندى گیرتز افزود این است که، جامعه‏شناسى فرهنگى وبر از علم نشانه‏شناسى که تنگ‏نظرانه بر مسائل محدودى متمرکز شده فراتر مى‏رود و بر دگرگونیهاى وسیع تاریخى، به ویژه بر آسیبهاى مدرنیته مبتنى است.

به خلاف هرمنوتیک تاریخى وبر، جامعه‏شناسى دورکیم که ریشه در سنت پوزیتیویستى کنت و تن (Taine) دارد، تاکید چندانى بر عناصر ارتباطى در تحلیل فرهنگى ندارد; به ویژه به تاکید وبر بر مساله معنا اعتنا نمى‏کند و فرهنگ را امر واقع اجتماعى خارجى در نظر مى‏گیرد.اما اهمیت دورکیم براى جامعه‏شناسى فرهنگ به تلاش او براى فراتر رفتن از پوزیتیویسم جامعه‏شناختى (که به طور کلى دیدگاه نظرى او در کارهاى اولیه‏اش، به ویژه در تقسیم کار در جامعه و خودکشى بود) و گسترش مى‏نامد (Alexander, 1990) تا فرهنگ را نه صرفا به مثابه ساختارى بیرونى بلکه به عنوان فرآیند نسبتا مستقل عقاید و کردارهاى انسانى تئوریزه کند. به این ترتیب دورکیم در صور ابتدایى حیات دینى (1915) به مطالعه نقش نمودگارهاى جمعى (collectiverep resentation) در زندگى اجتماعى پرداخت و به دنبال پیوند اشکال مناسکى (ritual) و نمادین با مسائل انسجام اجتماعى و همبستگى اجتماعى بود.

0

برخلاف‌ تاریخ‌ هنر که‌ شی‌ءمحور و تمایزگرا است‌، جامعه‌شناسی‌ را می‌توان‌ دانشی‌ مسئله‌محور و تعمیم‌گرا دانست‌. این‌ دو رویکرد متفاوت‌ هر یک‌ رابطه‌ای‌ اساساً مجزا را با مفهوم‌ «نظریه‌» ایجاب‌ می‌کند. نظریه‌ در جامعه‌شناسی‌ نقشی‌ محوری‌ ایفا می‌کند، در حالی‌ که‌ در تاریخ‌ هنر نظریه‌ غالباً افزوده‌ای‌ اختیاری‌ است‌. هیچ‌ دوره‌ی‌ آموزشی‌ کارشناسی‌ ارشد و حتی‌ کارشناسی‌ جامعه‌شناسی‌ از واحدهای‌ اجباری‌ نظریه‌ی‌ «کلاسیک‌» و معاصر جامعه‌شناسی‌ بی‌بهره‌ نیست‌. این‌ در حالی‌ است‌ که‌ حتی‌ هنوز هم‌ هستند دوره‌های‌ آموزشی‌ معتبر کارشناسی‌ ارشد تاریخ‌ هنر که‌ در آن‌ها هسته‌ی‌ مشترک‌ آموزش‌ نظری‌ برای‌ همه‌ی‌ دانشجویان‌ ارائه‌ نمی‌شود، زیرا باور بر این‌ است‌ که‌ تربیت‌ متخصصان‌ ویژه‌ی‌ ادوار و سبک‌های‌ مختلف‌ و دانش‌ دست‌ اول‌ از اشیا کار اصلی‌ تاریخ‌ هنر را تشکیل‌ می‌دهد. از این‌ گذشته‌، نظریه‌ی‌ تاریخ‌ هنر و نظریه‌ی‌ جامعه‌شناسی‌ از نظر خصلت‌ نیز کاملاً با هم‌ متفاوت‌اند. نظریه‌ در تاریخ‌ هنر غالباً تشریحی‌ و موقتی‌ است‌، در حالی‌ که‌ نظریه‌پردازی‌ جامعه‌شناسانه‌ ساخت‌یافته‌ و بخشی‌ از یک‌ سنت‌ تراکمی‌ محسوب‌ می‌شود. تفاوت‌ ویژگی‌های‌ این‌ دو دانش‌ را به‌ویژه‌ می‌توان‌ در رابطه‌ با بنیان‌گذاران‌ آن‌ها دید. عمده‌ی‌ آثار مؤلفان‌ کلاسیک‌ نظری‌ در تاریخ‌ هنر چون‌ وینکلمان‌ 1، هگل‌، تان‌ 2، ریگل‌ 3، ولفلین‌ 4 و پانوفسکی‌ 5 را تاریخ‌دانان‌ هنر مطالعه‌ نمی‌کنند و در متون‌ پژوهشی‌ تاریخ‌ هنر به‌ندرت‌ اشاره‌ای‌ به‌ این‌ آثار می‌شود، مگر در نفی‌ کاریکاتورهایی‌ گذرا از مواضع‌ این‌ مؤلفان‌: تان‌ با آن‌ نظریه‌ی‌ بستری‌اش‌، ریگل‌ با آن‌ تکامل‌گرایی‌اش‌، ولفلین‌ با آن‌ شکل‌گرایی‌اش‌. برخورد جدی‌ علمی‌ با این‌ گونه‌ متون‌ کم‌وبیش‌ محدود به‌ کارهای‌ تاریخ‌نگاری‌ است‌ که‌ مؤلفان‌ و نظریه‌های‌ آن‌ها را در قالب‌ پس‌زمینه‌های‌ فکری‌ و فرهنگی‌ دسته‌بندی‌ می‌کند (ایوِرسن‌ 1993؛ هالی‌ 1984). خوانش‌های‌ انتقادی‌، نظیر بررسی‌ ایده‌آلیسم‌ آلمانی‌ توسط‌ پودرو (1982)، نادرند و شواهد تأثیرپذیری‌ تحقیقات‌ تاریخ‌ هنر از این‌گونه‌ خوانش‌ها نیز اندک‌. 
در جامعه‌شناسی‌ خوانش‌ و بازخوانی‌ دقیق‌ مجموعه‌ی‌ باثبات‌، اما متغیر متون‌ کلاسیک‌ نقشی‌ محوری‌ در آشنایی‌ دانشجویان‌ با این‌ رشته‌ و تعریف‌ مجدد اهداف‌ و گرایش‌های‌ پژوهشی‌ به‌ صورت‌ انفرادی‌ و جمعی‌ ایفا می‌کند. 6 اعتقاد بر این‌ است‌ که‌ آشنایی‌ با آثار مارکس‌ وبر، دورکهایم‌ و حتی‌ (بیش‌تر) زیمل‌ 7 تأمین‌کننده‌ی‌ درکی‌ از پرسش‌های‌ اصلی‌ اندیشگی‌ جامعه‌شناسی‌ از قبیل‌ منشأ مدرنیته‌، سرشت‌ عمل‌ اجتماعی‌، مبنای‌ همبستگی‌ها و تضادهای‌ اجتماعی‌ و نقش‌ منافع‌ مادی‌ و ارزش‌های‌ فرهنگی‌ در حیات‌ اجتماعی‌ است‌. آشنایی‌ با کار این‌ مؤلفان‌ همچنین‌ جزء بنیادی‌ترین‌ ابزار حل‌ مسائل‌ مزبور در همه‌ی‌ عرصه‌های‌ تخصصی‌ مکانی‌ یا موضوعی‌ تلقی‌ می‌گردد. بنابراین‌، این‌ میراث‌ اندیشگی‌ مشترک‌ و همواره‌ تجدیدشونده‌ کار یکپارچه‌سازی‌ رشته‌ی‌ جامعه‌شناسی‌ را بر عهده‌ دارد. وجود هسته‌ی‌ آثار کلاسیک‌ نه‌ تنها باعث‌ بسته‌شدن‌ درهای‌ رشد جامعه‌شناسی‌ نگشته‌، بلکه‌ مبنایی‌ ساخت‌یافته‌ ایجاد کرده‌ است‌ که‌ بر پایه‌ی‌ آن‌، مناظره‌، اختلاف‌نظر و تحول‌ نظری‌ امکان‌پذیر می‌شود. نظریه‌پردازانی‌ چون‌ وبر، مارکس‌ و دورکهایم‌ در مورد ویژگی‌های‌ کلیدی‌ مدرنیته‌، مهم‌ترین‌ مبین‌های‌ کنش‌ (اعم‌ از ارزش‌های‌ فرهنگی‌ یا منافع‌ مادی‌) و نظم‌ اجتماعی‌ (اعم‌ از انباشت‌ انتخاب‌های‌ فردی‌ یا الگوپذیری‌ رفتار، بسته‌ به‌ تعلق‌ به‌ مجموعه‌ها) مواضع‌ متمایزی‌ اتخاذ کرده‌اند. وجود و تکامل‌ پیوسته‌ی‌ این‌ هسته‌ی‌ نظری‌ چارچوبی‌ منسجم‌ را برای‌ کشف‌ سازگاری‌های‌ موجود میان‌ جامعه‌شناسی‌ و سایر رویکردهای‌ نظری‌ تأمین‌ کرده‌، دیگر رشته‌ها چون‌ زیست‌شناسی‌ تکاملی‌، روان‌شناسی‌ ادراکی‌، روان‌کاوی‌ و نظریه‌های‌ ساختارگرا و پساساختارگرا را قادر می‌سازد بر شالوده‌ی‌ این‌ هسته‌ی‌ نظری‌ به‌ طور گزینشی‌ و معقول‌ درکی‌ عمیق‌ از دانش‌ پیوسته‌ متغیر جامعه‌شناسی‌ به‌دست‌ آورند. 8 در مقایسه‌ با وادادگی‌ غالباً غیرانتقادی‌ به‌ «مد روز» یا متقابلاً رویکرد نیندیشیده‌ی‌ «سنت‌گرایانه‌» در نفی‌ نظریه‌های‌ پرطرفدار جدید که‌ در رشته‌های‌ فاقد بلوغ‌ نظری‌ چون‌ تاریخ‌ هنر و باستان‌شناسی‌ مرسوم‌ است‌، وجود هسته‌ی‌ کلاسیک‌ نظری‌ باعث‌ رابطه‌ای‌ کم‌وبیش‌ متوازن‌ میان‌ پیوستگی‌ و تحول‌، یکپارچگی‌ درون‌رشته‌ای‌ و تعامل‌ میان‌رشته‌ای‌ می‌گردد. 
هیچ‌ دلیلی‌ وجود ندارد که‌ باور کنیم‌ تفاوت‌ نوع‌ ارتباط‌ رشته‌های‌ مختلف‌ با مباحث‌ نظری‌ ناشی‌ از ذات‌ اندیشگی‌ آن‌ها است‌. برعکس‌، چنان‌که‌ در مقدمه‌ اشاره‌ شد، به‌ نظر می‌رسد این‌ امر تا حدی‌ تابع‌ تفاوت‌ مبنای‌ نهادین‌ جامعه‌شناسی‌ با تاریخ‌ هنر (و توقف‌ سنت‌ انتقادی‌ آرمان‌گرا در دهه‌های‌ 1930 و 1940) باشد. به‌یقین‌، مسائلی‌ که‌ تان‌، ریگل‌، ولفلین‌ و پانوفسکی‌ بدان‌ها پرداخته‌اند به‌ همان‌ اندازه‌ برای‌ تاریخ‌ هنر بنیادین‌ محسوب‌ می‌شوند که‌ کار وبر، مارکس‌، دورکهایم‌ و زیمل‌ برای‌ جامعه‌شناسی‌. برخی‌ از مسائل‌ عبارت‌اند از: سرشت‌ و مبنای‌ زیبایی‌شناسانه‌ و تأویل‌ تاریخی‌ هنر، رابطه‌ی‌ میان‌ اثر هنری‌ و مخاطب‌، مبنای‌ سازماندهی‌ شکل‌ هنری‌ و اصول‌ تحول‌ این‌ الگوهای‌ سازمان‌دهی‌ و رابطه‌ی‌ میان‌ هنر، فرهنگ‌ و جامعه‌. همه‌ی‌ این‌ مسائل‌ اندیشگی‌ به‌ همه‌ی‌ تاریخ‌دانان‌ هنر، صرف‌نظر از منطقه‌ و دوره‌ی‌ تخصصی‌ مورد مطالعه‌ی‌ آنان‌، مربوط‌اند. ایجاد دانش‌ حقیقتاً بین‌رشته‌ای‌ جامعه‌شناسی‌ هنر قطعاً مستلزم‌ بازگشت‌ به‌ کارهای‌ این‌ نظریه‌پردازان‌ تاریخ‌ هنر و ادغام‌ نگرش‌ها و بینش‌های‌ آنان‌ در طرح‌های‌ پژوهشی‌ جامعه‌شناسی‌ خواهد بود. تنها بر این‌ پایه‌ است‌ که‌ می‌توان‌ همچون‌ جامعه‌شناسی‌ عمومی‌ در جامعه‌شناسی‌ هنر نیز برای‌ رشد تراکمی‌ و تعمیم‌گرای‌ اندیشگی‌ یک‌ مبنای‌ فکری‌ بنا کرد.

0

موضوعات پیشنهادی پایان نامه های رشته علوم اجتماعی

در زیر بعضی از موضوعات آورده شده لطفاً موضوعات که به نظر شما می رسد در بخش نظرات قید فرمائید تا به فهرست اضافه شود.

1- بررسی عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت فرهنگی، دینی و اجتماعی 

2- بررسی نیازهای اجتماعی و فرهنگی دختران

3- بررسی عوامل موثر بر الگوی کاربری اینترنت

4- بررسی اعتیاد اینترنتی

5- بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی

6- بررسی میزان دینداری و عوامل موثر بر آن

7- بررسی عومل موثر بر بزهکاری(اعتیاد، سیگار، چاقوکشی، خشونت و...)

8- بررسی عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری

9- بررسی عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی

10- بررسی دیپلماسی رسانه ای

11- بررسی کیفیت زندگی سالمندان

12-بررسی علل فرار مغزها

0

رابطه بین باورهای دینی، مسئولیت پذیری و تحمل استرس با امید به زندگی در جانبازان

رابطه سرسختی روانشناختی و کمال گرایی با سبک های والدگری در مادران کودک 3 تا 12 ساله

رابطه بین بلوغ اجتماعی و سلامت روان با سبک های هویت در نوجوانان مدارس تیزهوش و عادی

مقایسه صمیمیت، هویت اجتماعی و اعتماد به نفس در دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه

بررسی مقایسه طرحواره های ناکارآمد، تعارضات زناشویی و رضایت جنسی در بین افراد در آستانه طلاق، مطلقه و افراد عادی

تاثیر خودگویی بر عملکرد حرکتی ورزشکاران با تاکید بر نقش خود انتخابی

مقایسه خوش بینی، استقامت روانی و عزت نفس در سالمندان مذکر و مونث

بررسی رابطه رضایت مندی شغلی و سلامت روانی با تعهد سازمانی در بین معلمان مقطع ابتدایی مدارس

تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تکانشگری و پرخاشگری افراد مبتلا به سوء مصرف مواد در مرکز کاهش آسیب اعتیاد

بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی، سبک های مقابله و سازگاری والدین کودکان اوتیسم و والدین کودکان عادی

مقایسه ابعاد هویت، عزت نفس و مهارت اجتماعی در کودکان کار و کودکان عادی

بررسی رابطه بین هوش معنوی، تعهد سازمانی با رضایت شغلی در کارکنان شرکت ایران خودرو

مقایسه طرحواره های ناسازگار، اختلالات شخصیت و صمیمیت اجتماعی در نوجوانان بزهکار و عادی

بررسی مقایسه ای بهزیستی روانی، اجتماعی و جسمانی در کودکان طلاق و غیرطلاق

رابطه هوش هیجانی مادر با اختلالات رفتاری کودکان پیش دبستانی مهدهای کودک

رابطه طلاق عاطفی و تعارضات زناشویی با سازگاری اجتماعی دانشجویان متاهل

رابطه رضایت زناشویی و هوش هیجانی با تعهد سازمانی در کارکنان متاهل

رابطه هوش فرهنگی و هوش معنوی با سبک های مقابله با استرس در کارکنان

مقایسه ویژگی هیا شخصیتی، خلاقیت هیجانی و امید به زندگی در زنان مطلقه و عادی

رابطه تعهد مذهبی و حمایت اجتماعی با رضایت زناشویی دالنشجویان متاهل

مقایسه نیمرخ روانشناختی افراد متاهل خیانت کننده به همسر با افراد عادی به تفکیک جنسیت

رابطه بین شیوه های فرزندپروری ادراک شده و سبک های مقابله با استرس با امید به زندگی در دانشجویان دانشگاه

ارتباط تنش اخلاقی و فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان

تاثیر خود تنظیمی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش واسطه ای حالت فراشناختی

رابطه باورهای غیرمنطقی و مسئولیت پذیری با انگیزش شغلی کارخانجات

مقایسه سبک های اسناد و مکانیسم های دفاعی بر اساس مرحله تحولی در بین دانشجویان مرد و زن دانشگاه

مقایسه سبک های مقابله، فرسودگی شغلی و پرخشگری معلمان زن مف=قاطع متوسطه و راهنمایی

اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر تیزهوش مقطع متوسطه

رابطه هوش هیجانی و سلامت روان با انگیزش تحصیلی دانش آموزان راهنمایی  در سال تحصیلی

مقایسه طرحواره های ناسازگارانه و سبک های دلبستگی والدین کودکان مبتلا به اختلال با والدین کودکان بهنجار

رابطه هوشی هیجانی با دشواری در تنظیم هیجان و منبع کنترل دانشجویان دانشگاه

رابطه بین شیوه های فرزندپروری و سبک دلبستگی در اضطراب اجتماعی دانش آموزان دبیرستان

مقایسه تیپ های شخصیتی و سبک های دلبستگی معتادین به مواد افیونی با محرک ها

رابطه تفکر مثبت با عزت نفس و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی

0

بررسی توسعه صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی از منظر ضوابط دادرسی منصفانه                                     

معماری اسلامی و آثار آن در پیشگیری از وقوع جرم

سیاست جنائی مشارکتی در قبال بدحجابی در حقوق کیفری اسلام و ایران

مسوولیت مدنی ناشی از بازداشت متهمین بی گناه در حقوق اسلام و ایران

تحلیل جرم شناختی تاثیر عناصر فرهنگی بر خشونت های خانگی

بررسی تطبیقی تناسب در دفاع مشروع در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران

مسوولیت کیفری نوجوانان از منظر حقوق کیفری ایران و فقه امامیه

بررسی اشتباه قاضی در فرایند دادرسی کیفری و آثار آن در حقوق کیفری و فقه ایران

بررسی تطبیقی قرارهای نظارت قضایی در نظام حقوقی اسلام و ایران با تاکید بر لایحه آ.د.ک.

0

ب‍ررس‍ی‌ اق‍ت‍ص‍ادی‌ ت‍ول‍ی‍د در ش‍رک‍ت‌ ت‍راک‍ت‍ورس‍ازی‌ ای‍ران‌ (itm.co)

ب‍ررس‍ی‌ ک‍ارای‍ی‌ و س‍ن‍ج‍ش‌ ب‍ه‍ره‌ وری‌ ع‍وام‍ل‌ ت‍ول‍ی‍د در ص‍ن‍ع‍ت‌ م‍رغ‌ گ‍وش‍ت‍ی‌ (م‍طال‍ع‍ه‌ م‍وردی‌ ش‍ه‍رس‍ت‍ان‍ه‍ای‌ م‍ه‍اب‍اد، ب‍وک‍ان‌ و ن‍ق‍ده‌)

ب‍ررس‍ی‌ ع‍وام‍ل‌ م‍وث‍ر ب‍ر اف‍زای‍ش‌ م‍خ‍ارج‌ دول‍ت‍ی‌ در ای‍ران‌ (1338-1377)

آزم‍ون‌ م‍دل‌ ک‍لاس‍ی‍ک‌ ت‍ورم‌ در ای‍ران‌: روش‌ ه‍م‍گ‍رای‍ی‌

ب‍ررس‍ی‌ م‍زی‍ت‌ ن‍س‍ب‍ی‌ در ت‍ول‍ی‍د و ج‍ه‍ت‌ گ‍ی‍ری‌ ت‍ج‍اری‌ ک‍الاه‍ای‌ ص‍ن‍ع‍ت‍ی‌ در اس‍ت‍ان‌ آذرب‍ای‍ج‍ان‌ ش‍رق‍ی‌ (ب‍ر اس‍اس‌ ک‍ده‍ای‌ س‍ه‌ رق‍م‍ی‌ ISIC)

ب‍ررس‍ی‌ ت‍اث‍ی‍رگ‍ذاری‌ ن‍وس‍ان‍ات‌ ن‍رخ‌ ارز ب‍ر ت‍ورم‌ در اق‍ت‍ص‍اد ای‍ران‌ (1349-78)

ب‍ررس‍ی‌ م‍زی‍ت‌ ن‍س‍ب‍ی‌ و اول‍وی‍ت‌ ب‍ن‍دی‌ ب‍ازاره‍ای‌ ه‍دف‌ ص‍ادرات‌ ص‍ن‍ای‍ع‌ پ‍وس‍ت‌ و چ‍رم‌ ای‍ران‌

م‍ت‍ن‍وع‌ س‍ازی‌ م‍ب‍ادلات‌ ت‍ج‍اری‌ و ت‍اث‍ی‍ر آن‌ ب‍ر رش‍د اق‍ت‍ص‍ادی‌ و ب‍ه‍ره‌وری‌ ک‍ل‌ ع‍وام‍ل‌ ت‍ول‍ی‍د

0

ب‍ررس‍ی‌ ت‍اث‍ی‍ر ت‍ح‍ص‍ی‍لات‌ دان‍ش‍گ‍اه‍ی‌ ب‍ر ت‍وس‍ع‍ه‌ ش‍ن‍اخ‍ت‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ب‍ری‍ز

ب‍ررس‍ی‌ ت‍ح‍ل‍ی‍ل‍ی‌ اص‍لاح‍ات‌ ارض‍ی‌ و ت‍اث‍ی‍ر آن‌ ب‍ر ن‍ظام‌ ارب‍اب‌ رع‍ی‍ت‍ی‌ در ای‍ران‌

ب‍ررس‍ی‌ ع‍وام‍ل‌ م‍وث‍ر ب‍ر ع‍ل‍ت‌ ارت‍ک‍اب‌ ج‍رم‌ در زن‍ان‌ زن‍دان‌ ت‍ب‍ری‍ز

ب‍ررس‍ی‌ ن‍گ‍رش‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ روزان‍ه‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ب‍ری‍ز و ب‍رخ‍ی‌ ع‍وام‍ل‌ م‍رت‍ب‍ط ب‍رآن‌

ن‍ق‍ش‌ اع‍ت‍م‍اد در س‍ازم‍ان‍ه‍ای‌ ع‍ل‍م‍ی‌ و ب‍رخ‍ی‌ ع‍وام‍ل‌ م‍وث‍ر ب‍رآن‌ (م‍طال‍ع‍ه‌ م‍وردی‌: دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ب‍ری‍ز)

ب‍ررس‍ی‌ ع‍وام‍ل‌ م‍وث‍ر ب‍ر ای‍س‍ت‍ار دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ ع‍ل‍وم‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ (پ‍ژوه‍ش‍گ‍ری‌) ن‍س‍ب‍ت‌ ب‍ه‌ رش‍ت‍ه‌ ت‍ح‍ص‍ی‍ل‍ی‌ خ‍ود

ب‍ررس‍ی‌ ع‍وام‍ل‌ م‍وث‍ر ب‍ر رض‍ای‍ت‌ ک‍ارک‍ن‍ان‌ س‍ازم‍ان‍ه‍ای‌ ب‍ن‍ی‍اد ش‍ه‍ی‍د در ش‍ه‍ر اورم‍ی‍ه‌

ب‍ررس‍ی‌ ب‍ح‍ران‌ ه‍وی‍ت‌ و پ‍ی‍ام‍ده‍ای‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌، ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ و ف‍ردی‌ آن‌ ب‍ر دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ دان‍ش‍ک‍ده‌ ع‍ل‍وم‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌

س‍ن‍ج‍ش‌ م‍ی‍زان‌ ف‍ردگ‍رای‍ی‌ در ب‍ی‍ن‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ دان‍ش‍ک‍ده‌ ع‍ل‍وم‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ ان‍س‍ان‍ی‌ و اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ و ب‍ررس‍ی‌ ع‍وام‍ل‌ م‍وث‍ر ب‍رآن‌

ب‍ررس‍ی‌ ت‍اث‍ی‍ر اش‍ت‍غ‍ال‌ زن‍ان‌ در خ‍ان‍واده‌ در ش‍ه‍ر م‍ی‍ان‍ه‌ در س‍ال‌1381

ب‍ررس‍ی‌ ان‍دی‍ش‍ه‌ه‍ای‌ م‍ی‍ش‍ل‌ ف‍وک‍ودرم‍ورد پ‍دی‍ده‌ ق‍درت‌

م‍ق‍ای‍س‍ه‌ س‍اخ‍ت‍ار و ع‍م‍ل‍ک‍رد ت‍ع‍اون‍ی‍ه‍ای‌ خ‍دم‍ات‌ ب‍ه‍داش‍ت‍ی‌ و درم‍ان‍ی‌ ب‍ا درم‍ان‍گ‍اه‍ه‍ای‌ خ‍ص‍وص‍ی‌ ش‍ه‍ر ت‍ب‍ری‍ز

ب‍ررس‍ی‌ ع‍وام‍ل‌ م‍وث‍ر ب‍ر ق‍ان‍ون‌ گ‍رای‍ی‌ (گ‍رای‍ش‌ ب‍ه‌ ق‍ان‍ون‌) در ب‍ی‍ن‌ دان‍ش‍ج‍وی‍ان‌ دوره‌- ک‍ارش‍ن‍اس‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ب‍ری‍ز

درآم‍دی‌ ب‍ر م‍ف‍اه‍ی‍م‌ ب‍وروک‍راس‍ی‌ در م‍طال‍ع‍ات‌ م‍اک‍س‌ وب‍ر

0

بررسی ابعاد چشم انداز بانک در پیاده سازی بانکداری الکترونیک

بررسی استراتژیهای تبدیل تهدیدات به فرصتها در سیستم بانکداری الکترونیک

بررسی اثرات توسعه بانکداری مجازی در افزایش استفاده خانوارها از خدمات بانکی

بررسی زیرساختهای مورد نیاز جهت توسعه بانکداری الکترونیکی

بررسی مشکلات پیاده سازی بانکداری الکترونیک

بررسی مزایا و محاسن بانکداری الکترونیک در توسعه خدمات بانکی

بررسی تهدیدات سیستمی بانکداری الکترونیک برای سوء استفاده

بررسی توسعه بانکداری الکترونیکی در ابعاد فعالیتهای اشخاص

بررسی ابعاد بانکداری الکترونیکی در توسعه خدمات بانکی

بررسی ابعاد سیستم های الکترونیکی در ارائه خدمات بانکی مطلوبتر

بررسی جایگاه واحدهای بانک در بانکداری مجازی

بررسی جایگاه واحدهای عملیاتی و کارکنان واحد در بانکداری مجازی

تحلیل چشم انداز کامل پیاده سازی بانکداری الکترونیکی در فعالیتهای بانکی

بررسی ابعاد اشاعه فرهنگ استفاده بهینه از دستگاههای POS و ATM اینترنت، موبایل بانکینگ

بررسی موانع حقوقی در پیاده سازی بانکداری الکترونیکی

بررسی کارتابل الکترونیکی جهت تسریع در تصمیم گیریها

بررسی ساختار بایگانی و اطلاعات شعب بانکها بصورت الکترونیکی

بررسی جایگاه قانون پول شویی در بانکداری الکترونیک

بررسی آثار پیاده سازی قانون پولشویی در بانکداری الکترونیک

بررسی ابعاد استفاده از فن آوریهای نوین در تخصیص و تجهیز منابع

تحلیل عملکرد و توسعه دستگاههای POS و ATM در بانکداری الکترونیکی و عملیات بانکی

بررسی نقش POS و اینترنت در توسعه انتقال وجوه بین خانوارها

نقش POS اینترنت در کاهش هزینه های خانوارها در خریدها و تهیه موارد مورد نیاز

بررسی ابعاد تبدیل درخواست مشتریان بصورت الکترونیکی

بررسی جایگاه مشتریان در بانکداری الکترونیک

بررسی جایگاه کارکنان در بانکداری مجازی

بررسی جایگاه نظام اداری بدون کارمند در ارائه خدمات بانکی

مقایسه بانکداری الکترونیک در بانک صادرات با سایر بانکهای کشور

بررسی نقاط ضعف در خصوص زیر ساختهای بانکداری الکترونیکی و ارائه راه حل های عملیاتی

بررسی تاثیر بانکداری الکترونیکی در صرفه جویی های مالی و غیرمالی

بررسی تاثیر بانکداری الکترونیکی برکاهش جرم، جعل و...

بررسی اثرات افزایش توان علمی کارکنان در توسعه بانکداری الکترونیکی

بررسی تاثیر تکنولوژی های جدید بر صنعت بانکداری

بررسی تاثیرات رشد بانکداری الکترونیکی برعملکرد بانک

ررسی رابطه شهرت حسابرس و مدیریت سود در صنعت بانکداری

رابطه کارآفرینی سازمانی و عملکرد بانکها

بررسی رابطه شهرت بانکها و نیات رفتاری مشتریان (نقش شناخت، اعتماد و تعهد)

ارزیابی سرمایه فکری در صنعت بانکداری و ارتبط آن با عملکرد بانکها

بررسی رابطه تنوع پرتفوی وام های اعطایی با ریسک در سیستم بانکی

بررسی رابطه تنوع پرتفوی وام های اعطایی با کارایی در سیستم بانکی

بررسی رابطه تنوع پرتفوی وام های اعطایی با سرمایه گذاری در سیستم بانکی

0

مقدمه
یکی از وظایف مهم مدیران در سازمانها، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان خود و فراهم کردن زمینه های رشد و شکوفایی آنان است که زمینه تحقق هدف مهم و اساسی ارتقای بهره وری را نیز فراهم می کند. به عبارت دیگر شناخت مسائل انگیزشی کارکنان جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره وری سازمان بسیار حائز اهمیت است. همچنین کسب چنین شناختی می تواند به بهبود کاربرد منابع انسانی سازمانی کمک شایانی کند و در جلوگیری از مقاومت کارکنان در مقابل تغییرات، کاهش محدودیت در بازده و مبارزه با ستیز و مجادله کاری کارکنان بایکدیگر کمک کند و به ایجاد یک سازمان سودآور منتهی شود.
این مسئله مدیران را وادار و ناگزیر می‌سازد تا محیط درونی و بیرونی حاکم بر سازمان را به گونه ای شکل دهند تا اهداف مناسب برای ارضای نیاز کارکنان را انتخاب کنند و برای ایجاد انگیزش در کارکنان خود موفق باشند. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است: