امروز جمعه 02 آذر 1403
بر اساس ماده 23 قانون حمایت حقوق مولفان، کلیه آثار ارائه شده در سایت با مجوز از صاحب امتیاز اثر می باشد. تمام کالاها و خدمات این سایت بدون احتساب مالیات می باشد.
مفهوم فرهنگ مشترک: از دورکیم تا پارسونز
نوشته آلن سوینج وود
ترجمه محمد رضایى
روند عمده در جامعهشناسى فرهنگى وبر و زیمل به تلاش آنها براى تئوریزه کردن تحولات قلمرو ویژهاى از فرهنگ ذاتى مدرنیته برمىگردد.در مورد وبر، فرهنگ با تغییر اجتماعى پیوند مىخورد و ارزشهایى را پدید مىآورد که به مجرد درونىشدن توسط عاملها (agents) به انگیزههاى لازم براى شیوههاى خاصى از کنش اجتماعى منتهى مىشود.به نظر وبر فرهنگ با تولید و ارتباط معانى پیوند داشته و فرآیندى زنده و فعال است.همانطور که کلیفورد گیرتز (Clifford Geertz) اشاره کرده، وبر انسان را «حیوانى معلق در تارهایى از معانى در نظر مىگیرد که خود به دورش تنیده» ; با فرهنگى شامل آن تارهایى که در آن تحلیل «علمى تجربى در جستجوى قانونى نیستبلکه، علمى تفسیرى براى یافتن معناست».(Geertz, 1973, p:5) اما آنچه که باید به صورتبندى گیرتز افزود این است که، جامعهشناسى فرهنگى وبر از علم نشانهشناسى که تنگنظرانه بر مسائل محدودى متمرکز شده فراتر مىرود و بر دگرگونیهاى وسیع تاریخى، به ویژه بر آسیبهاى مدرنیته مبتنى است.
به خلاف هرمنوتیک تاریخى وبر، جامعهشناسى دورکیم که ریشه در سنت پوزیتیویستى کنت و تن (Taine) دارد، تاکید چندانى بر عناصر ارتباطى در تحلیل فرهنگى ندارد; به ویژه به تاکید وبر بر مساله معنا اعتنا نمىکند و فرهنگ را امر واقع اجتماعى خارجى در نظر مىگیرد.اما اهمیت دورکیم براى جامعهشناسى فرهنگ به تلاش او براى فراتر رفتن از پوزیتیویسم جامعهشناختى (که به طور کلى دیدگاه نظرى او در کارهاى اولیهاش، به ویژه در تقسیم کار در جامعه و خودکشى بود) و گسترش مىنامد (Alexander, 1990) تا فرهنگ را نه صرفا به مثابه ساختارى بیرونى بلکه به عنوان فرآیند نسبتا مستقل عقاید و کردارهاى انسانى تئوریزه کند. به این ترتیب دورکیم در صور ابتدایى حیات دینى (1915) به مطالعه نقش نمودگارهاى جمعى (collectiverep resentation) در زندگى اجتماعى پرداخت و به دنبال پیوند اشکال مناسکى (ritual) و نمادین با مسائل انسجام اجتماعى و همبستگى اجتماعى بود.
تاریخ: پنجشنبه , 05 بهمن 1402 (15:39)