امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

اختلال اسکیزوفرنی چیست؟

0
علائم
اسکیزوفرنی شامل طیف وسیعی از مشکلات در تفکر (شناخت)، رفتار و احساسات است. علائم و نشانه ها ممکن است متفاوت باشند. اما اغلب شامل توهم یا گفتار نامنظم و وهمی است و نشان دهنده نقص عملکرد در عملکرد است. هرچند معمولاً، افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، چندین صدای مردانه، زننده، تکراری، فرمان دهنده و تعاملی را می شنوند، فرد می تواند از صدا سوال بپرسد و به نوعی پاسخ هم دریافت کند.
علائم شامل:
توهم: باورهای اشتباه که بر اساس واقعیت نیستند. برای مثال، شما خیال می کنید که مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. برخی از حرکات یا نظرات متوجه شماست. شما توانایی یا شهرت استثنایی دارید، شخصی عاشق شماست یا فاجعه بزرگی در حال رخ دادن است. توهم در بیشتر افراد دارای اسکیزوفرنی وجود دارد.
اوهام: شامل شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند. با این حال در شخص دارای اسکیزوفرنی، کاملا از نیرو و تاثیر یک تجربه عادی برخوردار هستند. وهم در بیشتر حواس وجود دارد اما وهم شنیداری بیشتر رایج است.
تفکر (گفتار) بی نظم: افکار بی نظم از گفتار بی نظم منتج شده است. تعامل موثر مختل می شود و جواب به پرسش ها کامل یا قسمتی نامربوط هستند. به ندرت، گفتار هم می تواند شامل کنار هم قرار دادن کلمات بی معنی باشد که قابل درک نیست و گاهی به عنوان سالاد کلمات شناخته می شود.
رفتار حرکتی ناهنجار یا به شدت بی نظم: ممکن است به روش های مختلفی نشان داده شود، از حرکات کودکانه تا تحریک های غیر قابل پیش بینی. رفتار، بر یک هدف متمرکز نیست، به همین دلیل انجام وظایف دشوار است. رفتار می تواند شامل مقاومت در برابر دستورالعمل هال، حالت نامناسب یا غیرعادی، عدم پاسخ کامل یا حرکت بی فایده و بیش از حد باشد.
علائم منفی: به کاهش یا عدم توانایی عملکرد طبیعی اشاره دارد. برای مثال، ممکن است فرد از بهداشت شخصی خود غافل شود یا به نظر برسد که فاقد احساسات است(تماس چشمی برقرار نمی کند، حالات صورت تفییر نمی کند، به صورت یک نواخت صحبت می کند). هم چنین ممکن است فرد به فعالیت های روزمره علاقه خود را از دست بدهد، از نظر اجتماعی منزوی شود یا توانایی تجربه لذت را نداشته باشد.
در مردان، علائم اسکیزوفرنی به طور معمول از اوایل تا اواسط دهه 20 شروع می شود. در زنان، علائم به طور معمول از اواخر دهه 20 شروع می شود. تشخیص اسکیزوفرنی در کودکان بسیار و در سنین بالاتر از 45 سال نادر است.
در مقایسه با علائم اسکیزوفرنی در بزرگسالان، نوجوانان ممکن است:
کمتر دچار توهم می شود.
بیشتر دچار توهم بصری می شود.
علت
مشخص نیست که چه عواملی باعث اسکیزوفرنی می شود، اما محققان بر این باورند که ترکیبی از ژنتیک، فعالیت شیمیایی مغز و محیط در ایجاد این اختلال نقش دارد.
مشکلات مربوط به برخی از مواد شیمیایی مغزی که به طور طبیعی وجود دارد، از جمله انتقال دهنده های عصبی به نام دوپامین و گلوتامات، ممکن است در اسکیزوفرنی نقش داشته باشند. مطالعات تصویربرداری عصبی تفاوت در ساختار مغز و سیستم عصبی مرکزی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را نشان می دهد. در حالی که محققان در مورد اهمیت این تغییرات اطمینان ندارند، آنها نشان می دهند که اسکیزوفرنی یک بیماری مغزی است.
عوامل خطرساز
اگرچه علت دقیق اسکیزوفرنی مشخص نیست، به نظر می رسد عوامل خاصی خطر ایجاد یا تحریک اسکیزوفرنی را افزایش می دهند، از جمله:
داشتن سابقه خانوادگی اسکیزوفرنی
برخی از عوارض بارداری و هنگام تولد، مانند سوء تغذیه یا قرار گرفتن در معرض سموم یا ویروس ها که ممکن است رشد مغزی را تحت تأثیر قرار دهند
مصرف داروهای تغییر دهنده ذهن (روانگردان یا روانگردان) در دوران نوجوانی و بزرگسالی
عوارض
هنگامی که اسکیزوفرنی درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات شدیدی شود که تمامی حوزه های زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. عوارضی که اسکیزوفرنی ممکن است ایجاد کند شامل موارد زیر است:
خودکشی، اقدام به خودکشی و افکار خودکشی
اختلالات اضطرابی و وسواس فکری عملی
افسردگی
سو مصرف الکل یا داروهای دیگر از جمله نیکوتین
ناتوانی در کار یا حضور در مدرسه
مشکلات مالی و بی خانمانی
انزوای اجتماعی
مشکلات بهداشتی و پزشکی
تبهکاری
رفتار پرخاشگرانه، گرچه نامعمول است.
پیشگیری
هیچ راه قطعی برای پیشگیری از اسکیزوفرنی وجود ندارد، اما رعایت برنامه درمانی می تواند به جلوگیری از عود یا بدتر شدن علائم کمک کند. علاوه بر این، محققان امیدوارند که یادگیری بیشتر در مورد عوامل خطر اسکیزوفرنی ممکن است منجر به تشخیص و درمان زودتر شود.
سوال: آیا شنیدن هر صدایی مربوط به اختلال اسکیزوفرنی است؟
خیر. شنیدن صدا ممکن است علامت یک بیماری روانی باشد. پزشک ممکن است شما را با بیماری مانند "روان پریشی" یا "دو قطبی" تشخیص دهد. اما می توانید صداها را بدون داشتن بیماری روانی بشنوید. تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد صداها را می شنوند یا توهمات دیگری دارند.
تبلیغات متنی