امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403

روشهای عملی در ارتقا یادگیری

0

1. تجزیه و مهندسی معکوس

مهارتی را که آرزو دارید یاد بگیرید به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و در یکی از آن بخش های جدا شده ماهر شوید. کم کم تکه های کوچک گرد هم خواهند آمد و یک مهارت کامل را شکل خواهند داد. مثلاً در یاد گرفتن نواختن گیتار، ابتدا حتی پیش از آنکه کورد را بزنید، یاد بگیرید که چگونه با انگشتانت یک الگوی کورد را بگیرید. وقتی توانستید از گرفتند کوردید به گرفتند کورد دیگر بروید، آنوقت زدن آن کورد را هم شروع کنید.

2. اصل پارتو

اصل پارتو، که با نام‌های قانون 80–20، قانون افراد اندک اساسی و اصل تُنُکی فاکتور نیز شناخته می‌شود بیان می‌کند که 80 درصد رخدادها از 20 درصد دلایل بوجود می‌آید. 20 درصد کارتان را که 80 درصد نتایج را حاصل می آورد شناسایی کنید. به عنوان مثال در یادگیری زبان، بعد از مدتی می بینید تنها چند کلمه ی کلیدی هستند که هی اینجا و آنجا تکرار می شوند. به عنوان نمونه، می توانی عبارت «رایج ترین واژگان انگلیسی» را در اینترنت جستجو کنید و ابتدا فقط به یادگیری آنها بپردازید، و بعدها به این مجموعه بیافزایید.

3. خودتان را جریمه کنید

برای عدم یادگیری مهارتی که دنبالش هستید نوعی تنبیه طراحی کرده و آن را اجرا کنید. مثلاً اگر به اهداف تعیین شده تان در دوره ی زمانی در نظر گرفته شده نرسیدید، به آن سازمان خیریه ای که خیلی از آن بدتان می آید کمک مالی کنید. یا اینکه با دوست خود شرط بندی کوچکی کنید تا تداومتان به سوی هدف، آویزه ی گوشتان باشد.

4. خودتان را ضبط کنید

وقتی فیلم ضبط شده ی خودتان را می بیتید، بدرستی می توانید از اشتباهاتی که می کنید درس بگیرید و نقاطی را شناسایی کنید که نیاز به تقویت دارند. این روش در مورد موزیسین ها، هنرپیشگان، سخنرانان، و هنرمندان اجرایی بسیار موثر واقع می شود.

5. برای یادگیری در گروه عضو شوید

یادگیری در قالب گروهی مزایای ویژه ای دارد. نه تنها قادر خواهید بود از دیگران یاد بگیرید، بلکه دیگران و خودتان موجب تشویق و پیشرفت یکدیگر می شوید. خواه باشگاه شطرنج باشد، خواه گروه همفکری باشد، یا گروه ملاقات آنلاین، با آدم های همفکر و مشابه خودتان ارتباط برقرار کنید.

6. ماشین زمان

سری به کتابخانه بزنید. اگرچه همه چیز دارد روز به روز بیشتر و بیشتر آنلاین می شود، هنوز چیزی به نام کتابخانه وجود دارد. کتابخانه ی مورد نظرتان چه مال شهرداری باشد و چه مال دانشگاه، در هر صورت شگفت زده تان خواهد کرد؛ چراکه آنجا کتاب هایی خواهید یافت که آنلاین در دسترس نیستند. جستجوی گنج های پنهان و خرد موجود در کتاب های خیلی قدیمی را از یاد نبرید.

7. مثل آفتاب پرست باشید

از ستاره یا قهرمان خود الگوبرداری کنید. با تماشای ویدیو، یاد بگیرید که آن شخص چگونه کار مورد نظرتان را انجام می دهد. آنچه که می بینید را شبیه سازی کنید. یادگیری تصویری در سرعت بخشیدن به فرایند یادگیری تاثیر شگرفی دارد. یوتیوب درباره ی تقریباً هر موضوعی هزاران ویدیو دارد. پیشنهاد می کنیم از یوتیوب استفاده کنید.

8. حفظ تمرکز بسیار مهم است

تا رسیدن به موفقیت به راهتان ادامه دهید! لنگ انداختن کار سختی نیست، و همینطور جوگیر شدن و تغییر مسیر دادن به خاطر ظهور چیزی تازه و در نتیجه رها کردن آنچه که آغاز کرده بودید. مدتی است که عدم بازدهی و حتی مخرب بودن دنبال کردن چند فعالیت بطور همزمان (چند هندوانه با یک دست) نیز ثابت شده است. پس تنها روی مهارتی که دارید رویش کار می کنید تمرکز کند تا آنرا به فرجام برسانید.

9. تجسم داشتن مهارت

تمایز بین واقعیت و خیال برای ذهن بسیار دشوار است. به همین دلیل است که ورزشکاران حرفه ای، پیش از دست زدن به آن حرکت ورزشی، تصویر موفقیت شان را در ذهنشان می بینند. تصویر دستیابی تان به آن مهارت جدید را و یکایک مراحل مورد نیاز برای کسب مهارت جدید را برای خود تجسم کنید.

10. مربی داشته باشید

موفقیت از خود سرنخ برجای می گذارد. بهترین میانبر برای خبره شدن در کاری این است که آدم یک نفر خبره را پیدا کند و در نتیجه مجبور نباشد اشتباهاتی را که او پیشتر مرتکب شده بود مرتکب شود. فهمیدن اینکه کدام کارها را نباید کرد سرعت یادگیری مهارت جدید را افزایش خواهد داد. مزیت بزرگی است که یک کارشناس شخصاً با شما در نحوه ی انجام کارها همراه شود. هر چه زودتر به دنبال یک مربی باشید.

11. با فکر مهارت جدیدتان به خواب روید

مهارت جدیدتان را در فاصله ی 4 ساعت پیش از خواب تمرین کن. جاش کافمن، کارشناس شناخته شده ی تند آموزی، می گوید: هرگونه تمرینی که در این فاصله ی زمانی انجام شود سبب می شود مغز با سرعت بیشتری آن آموخته ها را در مسیرهای عصبی مستقر کند. حافظه و مکانیک حرکتی مورد نیازتان با سرعت بیشتری برای هدف مربوطه تنظیم می شوند.

12. قانون 20 ساعت

کافمن، علاوه بر راهکار بالا، با نام بردن از عدد 20 به عنوان عدد جادویی می گوید که برای یادگیری هر مهارت تازه ای باید بیست ساعت را وقف آن کرد. استدلال او این است که هر کسی در مراحل نخستین تند آموزی به بن بستی می رسد و پیشاپیش تعهد سپردن به گذر از مرز 20 ساعت روشی تضمینی خواهد بود برای عبور او از آن دیوار پیش رویش و کسب مهارت جدید.

13. بهترین راه یادگیری، انجام دادن است

گیر کردن در مرحله ی مطالعه و گردآوری اطلاعات مربوط به نحوه ی انجام کار مورد نظر خیلی راحت رخ می دهد و نتیجه اش این است که آدم آخرش سراغ عمل کردن نمی رود. بهترین راه یادگیری، انجام دادن است. هر چقدر هم احساس ناآمادگی کنید، باز هم مداوماً بطور فیزیکی درگیر آن کار باشید. با این رویکرد، می توانید تحقیق و عمل را بطور یک در میان انجام دهید.

14. دوی سرعت، نه ماراتن

به جای اینکه خودتان را وادار به ساعت ها کار و تلاش کنید، در تکه های زمانی 20 تا 30 دقیقه ای کار کرده و سپس از جا برخاسته و به بدن خود با چند حرکششی و یا قدم زدن در محیط بیرون از خانه استراحت دهید. وقتی به خودتان استراحت های کوتاه و متناوب می دهید، بهترین دامنه ی تمرکزی را که مغزتان نیاز دارد برایش امکانپذیر می کنید. پس یادتان نرود همیشه به مغز استراحت های کوتاه و متناوب بدهید، چراکه به آن نیاز دارد.

15. حواس پرتی را مدیریت کنید

کاری کنید محیط اطرافتان برای تداوم روند تندآموزی مناسب باشد. یعنی خودتان را از هرگونه شبکه ی اجتماعی و وسوسه ی سرزدن به ایمیل خلاص کنید. از قدیم گفتند، «از دل برود هرآنچه از دیده برفت.» پیش از آغاز جلسه ی تمرینی تان، خاطر جمع شوید که هر آنچه که بطور بالقوه می تواند باعث پرت شدن حواستان شود را از جلوی چشم تان دور کنید.

16. استفاده از مکمل‌های ارتقا دهنده‌ عملکرد

نوتروپیک ها که مواد تقویت کننده ی ادراک مغزند در قالب گیاهان طبیعی یا مکمل موجودند. دانشجویان شب امتحانی حاضرند در مورد تمرکز زایی این مکمل ها قسم بخورند. کاربرد نوتروپیک های گیاهی طبیعی در طب سنتی آیورودیک هندوستان جهت ارتقا ذهن و یادگیری قدمتی هزاران ساله دارد.

17. جشن بگیرید

یادتان نرود برای هر پیروزی کوچکی که در مسیر یادگیریت بدست می آورید جشنی بگیرید. وقتی دستانتان را به نشانه ی پیروزی بالای سر می برید و پایکوبی می کنید، مغز اندورفین و سرتونین ترشح می کند. خودتان را به تکه ای شکلات مهمان کنید و به خودتان تبریک بگوید. این کار شما را ترغیب خواهد کرد همچنان به سوی هدفتان به پیش بروید!

از همه ی اینها گذشته، در این مسیر کسب مهارت و موفقیت خوش بگذرانید. یاد گرفتن یک مهارت جدید باید هیجان انگیز باشد، به گونه ای که هر روز برای رسیدن زمانش لحظه شماری کنید. در این راه، از لذت رسیدن به هدف نهایی در ذهنتان تصویری بسازید و کاری کنید این حس هیجان که قرار است به ورژن بهتری از خودتان تبدیل شوید همواره شما را برانگیزد. برای اینکه زندگی برایتان دوست داشتنی باشد، باید مداوماً بیاموزید و خودتان را به چالش بکشید.

تبلیغات متنی