امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403

آیه ی آخر سوره ی جن و اعداد چیزهای جهان

0
آیه ی آخر سوره ی جن
طبق فرمایش خداوند در قران هیچ تر وخشکی نیست که در کتاب مبین (قران) ذکر نشده باشد. برای همین زمانی است که این سوال برای من پیش آمده که در قران در مورد رشته ی سنجش و اندازه گیری آیا مسئله ای اشاره شده است تا این که این بار که قران را می خواندم آیه ی آخر سوره ی جن نظرم را جلب کرد. در این آیه عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَى‏ غَیْبِهِ أَحَداً
إِلَّا مَنِ ارْتَضَى‏ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً
لِّیَعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُواْ رَسِالاَتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بَمَا لَدَیْهِمْ وَ أَحْصَى‏ کُلَّ شَىْ‏ءٍ عَدَدًا: او عالم به غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمى‏کند.
مگر کسى همانند پیامبر که از او راضى باشد، پس از پیش رو و از پشت سر نگهبانانى مى‏فرستد
تا بداند (رسولان) پیام هاى پروردگارشان را رسانده‏اند و او به آنچه نزد آنان است احاطه دارد و هر چیزى را با عدد، شماره کرده است.
خداوند بلند مرتبه که کلام او عین درستی و صادق ترین کلام ها و سخنان است در آخر آیه می فرماید که خداوند به عدد تمام چیزهای عالم آگاه است و آن را می داند. بنابراین علمی که به اعداد و اندازه ها سرو کار داشته باشد و سعی کند این اعداد و اندازه ها را بدست آورد و کشف کند در واقع قدمی است در راه شناخت قواعد و قوانینی که حضرت حق در ماهیت اعداد و انداره ها قرار داده است. رشته ی سنجش و اندازه گیری نیز با اعداد در حوزه های انسانی سرو کار دارد.

تبلیغات متنی