امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403

راههای مقابله باکاهش آب بدن درماه رمضان

0

نور مستقیم خورشید

کم‌آبی با نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند و این موضوع برای افردای که در طول روز در محیط باز و در معرض نور آفتاب و گرمای محیط قرار می‌گیرند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین به روزه داران توصیه می شود تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کرده، برای خنک کردن بدن خود، چندین بار در طول روز دوش بگیرند و از لباس های رنگ روشن و نخی استفاده کنند.

آب، بهترین نوشیدنی گوارا در ماه رمضان

آب بهترین نوع نوشیدنی است و جایگزینی برای آن وجود ندارد، به گونه ای که کارشناسان تغذیه به افراد توصیه می کنند روزانه به میزان یک لیتر و نیم آب بنوشند. بنابراین بهتر است روزه داران در فاصله میان افطار تا سحر به اندازه کافی آب و مایعات مصرف کنند تا کمبود آب بدن آنها جبران شود. همچنین به افراد توصیه می شود تا به آب آشامیدنی خود برخی از عناصر سالم نظیر برگ های نعناع، زنجبیل رنده شده و یا لیموی برش داده شده را اضافه کنند.

آب میوه

یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه با تشنگی در ماه رمضان مصرف انواع مایعات به ویژه مایعاتی که آب بدن را تامین می کنند و همچنین آب میوه های طبیعی است که حاوی مواد معدنی می باشند. حال از آنجا که آب میوه های غیر طبیعی برای سلامت افراد مضر بوده و باعث ایجاد آلرژی می شود، به روزه داران توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر حتی الامکان از مصرف این نوشیدنی ها که دارای رنگ های مصنوعی و مقادیر زیاد شکر است، خودداری کرده و سبزی ها و میوه های تازه را جایگزین آآنها کنند.

میوه ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید

میوه ها و سبزیجات تازه دارای مقادیر قابل توجهی آب و فیبر است که برای مدت زمان طولانی در روده ها باقی می مانند. بنابراین به افراد روزه دار توصیه می شود هنگام شب و در وعده های غذایی پیش از سحر به مقدار کافی میوه و سبزی مصرف کنند تا از تشنگی آنها در طول روز جلوگیری شود. به گفته کارشناسان تغذیه خیار یکی از محبوب ترین میوه ها

و راهی موثر برای مبارزه با تشنگی در ماه رمضان است. همچنین این میوه مفید دارای الیاف سلولزی مغذی است که در فرایند هضم مواد غذایی را آسان تر کرده و به اخراج مواد سمی و پاک کردن روده ها کمک می کند.

مواد غذایی که آب بدن را تحلیل می‌برد

نمک

یکی از مواد غذایی که نیاز بدن برای نوشیدن آب را افزایش می دهد نمک است. بنابراین به روزه دارای توصیه می شود از مصرف مقدار زیاد نمک در غذاهای خود خودداری کرده و به جای مصرف زیاد نمک در سالاد، با اضافه کردن لیموی تازه طعم و مزه آن را افزایش دهند.

ادویه جات

غذاهایی که دارای مقادیر زیاد نمک و فلفل و یا ادویه های دیگر است، نیاز بدن را برای نوشیدن آب افزایش می دهد. این در حالی است که هنگام خوردن غذاهای پر ادویه آب موجود در دهان، حلق و معده افراد جذب شده و باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین به روزه داران توصیه می شود از مصرف غذاهای پر ادویه و تند در وعده سحر خودداری کنند.

محرک ها

بهتر است روزه داران مصرف محرک های کافئین دار نظیر چای و قهوه که باعث افزایش فعالیت کلیه ها می شود را کاهش دهند. همچنین افراد روزه دار باید توجه داشته باشند که این نوشیدنی ها به هیچ وجه جای مصرف آب را نمی گیرد و طبیعت گرم آنها نیز به افراد اجازه نمی دهد تا مقادیر زیادی از آنها را مصرف کرده و کم آبی بدن خود را جبران کنند.

تبلیغات متنی