امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403

مهمترین مدل‌های تحلیل و تغییر فرهنگ سازمانی

0

انواع فرهنگ سازمانی علاوه بر توانایی تغییر، به یک عامل رقابتی کلیدی برای سازمان‌های انتفاعی و غیرانتفاعی تبدیل شده است. تنها کسانی که علاوه بر ساختارها، فرآیندها و فناوری، «تفکر»، نگرش و فرهنگ همکاری در شرکت را تغییر دهند، می‌توانند در درازمدت در محیط VUCA (فرار، نامطمئن، پیچیده، دوسوگرا) موفق باشند.

این مقاله عمیق به شما نشان می دهد که چگونه:

فرهنگ سازمانی بهبود یافته توانایی سازمان ها را برای تغییر و توسعه ارتقا می دهد

تا چه حد شرکت‌های «تغییرپذیر» فرهنگی در بازار بهتر عمل می‌کنند

چه مدل هایی از فرهنگ شرکتی وجود دارد

آنچه تحقیقات در مورد رابطه بین فرهنگ شرکتی و سود می گوید

ابزاری که از طریق آن می توان فرهنگ شرکتی را تغییر داد و بیشتر توسعه داد.

توسط النا زلسنیاک و فلوریان گرولمن پرینت

آیا دوست دارید فرهنگ سازمانی خود را به صورت هدفمند تجزیه و تحلیل کنید؟ ما یک سرویس مشاوره ویژه برای این کار داریم: اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و تغییر فرهنگ شرکتی به شیوه ای هدفمند

محیط تشدید شده

به طور معمول، اقداماتی مانند استراتژی‌های تجاری جدید، برنامه‌های پس‌انداز، بهینه‌سازی فرآیندهای کاری یا سیستم‌های فناوری اطلاعات قدرتمندتر انجام می‌شود. ایده های بسیار خوبی هستند، اما این سوال مطرح می شود که آیا آنها نگرش ها و رفتارهای اساسی را نیز تغییر می دهند؟ یکی از دلایلی که چنین اقداماتی اغلب جواب نمی دهد این است که توجه انحصاری به ساختارها، سیستم ها و فرآیندها باعث توسعه بیشتر نوع و فرهنگ همکاری نمی شود. با این حال، این به میزان قابل توجهی به سازگاری و پاسخگویی شرکت ها کمک می کند و تا حد زیادی در ذهن کارکنان است.

این مقاله یک نمای کلی از ویژگی‌های اساسی فرهنگ سازمانی یا فرهنگ سازمانی از متون دانشگاهی مربوطه را به شما ارائه می‌دهد. بر این اساس، سپس به معنا و اجرای فرآیندهای تغییر در یک فرهنگ شرکتی (تغییر فرهنگی یا تغییر فرهنگ) می پردازیم. جنبه‌های مختلف، مدل‌ها، روش‌ها و بهترین شیوه‌های تغییر فرهنگی در شرکت‌ها نشان داده شده و به طور قطعی توضیح داده شده است.

دلایل شکل دادن فعالانه فرهنگ شرکتی

متوجه خواهید شد - این مقاله بسیار طولانی و مفصل است. چرا اذیت می کنیم؟ در کار مشاوره روزانه خود، بارها و بارها احساس می کنیم که چگونه یک فرهنگ شرکتی انگیزشی، فعال و قدردان می تواند افراد و سازمان هایی را که در آنها کار می کنند قادر به دستیابی به عملکرد عالی کند.

رهبری چگونه و چگونه رفتار می کند.

سازماندهی کار روزانه برای کارکنان،

چه نوع قدردانی در شرکت ها حاکم است،

کدام ارزش ها به طور ملموس زندگی می شوند،

کارکنان از کدام الگوها می توانند به عنوان راهنما استفاده کنند،

چه کسی چه چیزی و چگونه را مثال می‌زند یا - حداقل به همان اندازه مؤثر - چه کسی چه چیزی را حذف می‌کند،

به طور منظم تأثیر تعیین کننده ای بر نحوه رفتار کارکنان "عادی" در تمام سطوح سلسله مراتبی و هنجارهایی که آنها برای خود تعیین می کنند دارد. توماس ساتلبرگر، مدیر سابق منابع انسانی دویچه تلکام، این موضوع را اینگونه بیان می کند:

"کارکنان از آنچه از آنها انتظار می رود احساس لرزه نگاری دارند. آنها همیشه همانطور رفتار خواهند کرد که فکر می کنند از شما انتظار می رود."

یک ضرب المثل قدیمی نیز می گوید:

ماهی همیشه از سرش بو می دهد.

از دیدگاه ما به عنوان مشاور، مایلیم اضافه کنیم:

"طراحی فعال فرهنگ سازمانی می تواند یک موفقیت استراتژیک یا مزیت رقابتی سازمان ها باشد."

نتایج تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمان‌ها در محیط‌هایشان ارتباطات روشنی وجود دارد. بررسی اجمالی زیر [1] مهم‌ترین دلایلی را که چرا شکل‌دهی فعالانه و آگاهانه فرهنگ سازمانی منطقی است، نظام‌بندی می‌کند:

عوامل اقتصادی عوامل اجتماعی- فرهنگی عوامل سازمانی

افزایش رقابت تغییر ارزش رشد قوی

بین المللی سازی تنوع ارزش ها مشکلات بهره وری

اتحادهای استراتژیک Multiopti

onsgesellschaft خرده فرهنگ های قوی

توسعه فناوری تغییرات جمعیتی تغییر در راس

بودجه عمومی تنگ تراکم بالای کارکنان

بنابراین دلایل خوبی برای بررسی و توضیح اینکه شرایط فرهنگی چه تأثیری بر سود، همکاری و کارایی شرکت ها دارد - و چگونه می توان به طور فعال فرهنگ شرکت را شکل داد و تغییر داد، وجود دارد.

تعریف: فرهنگ شرکتی چیست؟

اصطلاح فرهنگ شرکتی به همه انواع سازمان ها اطلاق می شود، یعنی در بخش خصوصی، در سازمان های دولتی و غیر انتفاعی. در حوزه غیرانتفاعی، اصطلاح "فرهنگ سازمانی" بیشتر به صورت مترادف استفاده می شود، به همین دلیل است که در ادامه این مقاله مفصل از آن استفاده خواهیم کرد.

فرهنگ سازمانی یا سازمانی چیست؟

به طور کلی، فرهنگ سازمانی یا سازمانی سیستمی از الگوهای مشترک تفکر، احساس و عمل و همچنین هنجارها، ارزش ها و نمادهایی است که آنها را در یک سازمان یا یک شرکت منتقل می کند. مجموعه ای از ارزش ها، هنجارها و نگرش های مشترک، تصمیمات، اعمال و رفتار همه اعضای سازمان را شکل می دهد.

بنابراین فرهنگ سازمانی بر هر سطح مدیریت تأثیر می گذارد، به عنوان مثال در تصمیم گیری، نحوه رهبری (رفتار رهبری و فرهنگ رهبری)، روابط با همکاران و همچنین با مشتریان و تأمین کنندگان.

اساس فرهنگ سازمانی یا شرکتی

به منظور توضیح آنچه در واقع توسط فرهنگ سازمانی درک می شود، به مبانی و مکانیسم های عمل در توسعه اشکال مختلف فرهنگ سازمانی می پردازیم تا بتوانیم درک بهتری از فرهنگ سازمانی داشته باشیم.

نظریه مختصر در مورد فرهنگ

رویکردهای نظری فرهنگ سازمانی و سازمانی مبتنی بر اصل انتقال مفهوم فرهنگ به سازمان ها یا شرکت ها است.

فرهنگ از طریق اعمال مردم توسعه می یابد. تا زمانی که مردم زنده و فعال هستند فرهنگ سازی هم می کنند. «فرهنگ» از قرن هفدهم به عنوان اساس و ساختار شرط همزیستی اجتماعی شناخته شده است.

بر اساس تعاریف کنونی، شرکت ها تا حدودی مانند یک جامعه مینیاتوری دیده می شوند که در آن کارکنان با اعمال و حذفیات خاص، یک نظام سازمانی خاص و فردی از ارزش ها، هنجارها و نگرش ها را ایجاد می کنند و همچنین سعی می کنند از این طریق خود را تعریف کنند.

فرهنگ شرکتی متقابل است. یعنی: از یک سو فرهنگ رفتار اعضای خود را شکل می دهد. از سوی دیگر، فرهنگ نیز توسط کارکنان از طریق رفتار و عادات آنها تولید، تعریف و منتقل می شود. به عبارت دیگر: هر اقدام یک عضو سازمان به نوبه خود از نظر فرهنگی تأثیر می پذیرد و در مجموع همه اقدامات نیز بر فرهنگ سازمانی تأثیر می گذارد.

به منظور کامل بودن، باید توجه داشت که فرهنگ سازمانی تنها توسط افراد یا گروه های کاری درون سازمان شکل نمی گیرد. بلکه به شدت به عوامل خارجی مانند ارزش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خارج از سازمان نیز بستگی دارد.

تبلیغات متنی