امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403

کارشناسی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری

0

تعریف و اهداف رشته:

یکی از پدیده های مهم و عمومی جهان امروز، افزایش نقاط شهری و توسعه ی شدید و روز افزون فیزیکی شهرهاست.این در حالیست که در محدوده ی شهرها، شدیدترین و گسترده ترین دخالتها و تغییر شکلهای انسانی در محیطهای طبیعی مشاهده می شود.

در واقع شهرها از یک سو نشانه ی رشد و پیشرفت و زندگی نوین هستند و از سوی دیگر به دلیل بی مبالاتی انسانها در معرض شدیدترین خطرات طبیعی قرار دارند، به همین دلیل امروزه نیاز شهرها به دست اندرکاران برنامه ریزی شهری اجتناب ناپذیر است.

متخصصانی از علوم اقتصاد،جامعه شناسی، جمعیت شناسی، آمار، عمران، سازه و جغرافیا که می توانند با مشارکت یکدیگر وضعیت شهر را سر و سامان دهند. فارغ التحصیلان جغرافیا و برنامه ریزی شهری به عنوان متخصصانی که از علوم مختلف از جمله اقتصاد جامعه شناسی، کشاورزی، زیست محیط و جمعیت سر رشته دارند، می توانند وظیفه ی مدیریت برنامه ریزی شهری را بر عهده بگیرند.

در حقیقت یک متخصص جغرافیا و برنامه ریزی شهری برای مشکلات فعلی و آینده ی شهر راه حلهای مناسبی را پیدا می کند.

شاخه ی جغرافیا و برنامه ریزی شهری تلاش می کند تا با توجه به عوامل انسانی و طبیعی موجود در هر شهر، برای مسائل جمعیتی، اقتصادی و زیست محیطی آن برنامه ای بیندیشد تا مطابق این برنامه مهندسین معمار، عمران، سازه و تأسیسات، بخشهای مختلف شهر را طراحی کرده و مشکلات شهر را حل نمایند.

تبلیغات متنی