امروز جمعه 02 آذر 1403
بر اساس ماده 23 قانون حمایت حقوق مولفان، کلیه آثار ارائه شده در سایت با مجوز از صاحب امتیاز اثر می باشد. تمام کالاها و خدمات این سایت بدون احتساب مالیات می باشد.
مبانی فلسفی منطق فازی
روششناسی و روشهای تحقیق
یکشنبه، 25 آذر 1386
گزارش نخستین نشست گروه جامعهشناسی روششناسی
مبانی فلسفی منطق فازی
گروه علمی- تخصصی جامعهشناسی روششناسی و روشهای تحقیق از جمله گروههایی است که در سال تحصیلی 87-1386 فعالیت خود را آغاز کرده است. از جمله اهداف این گروه که مدیریت آن را دکتر علی ساعی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به عهده دارد، تلاش در جهت روشنتر کردن منطق روششناختی پژوهشهای اجتماعی، افزایش دقت روشهای داوری در علوم اجتماعی، افزایش اعتبارمعرفتی و همچنین نهادینه کردن تکثرگراییمعرفت شناختی و روششناختی در این حوزه علمی است. گروه روششناسی در نخستین نشست خود، با دعوت از دکتر لطفالله نبوی استاد منطق و روش تحقیق دانشگاه تربیت مدرس موضوعی با عنوان "مبانی فلسفی منطق فازی" را به بحث گذاشت.
دکتر نبوی در آغاز سخنرانی خود در این جلسه، با بیان اینکه در بحث از مبانی فلسفی، عمدتاً به مبانی معرفتشناسی و روششناسی میپردازد؛ گفت: مقوله تفکر دارای دو مقام ثبوت و اثبات است. وقتی به ثبوت تفکر اشاره میکنیم، منظور ریشههای تفکر، عمق و خلاقیتی است که در آن وجود دارد چرا که اگر تفکر ریشههای عمیقی نداشته باشد، طبعاً ماحصل چندانی هم نخواهد داشت اما علاوه بر این مسأله، تفکر باید در مقام اثبات نیز دقیق و منضبط باشد. یعنی با دقت ارائه و اظهار شده و به صورت منضبط تبیین شود. آشکار است که از تعامل، تبادل و توازن میان مقام ثبوت و اثبات در تفکر، معرفت تشکیل میشود که هم باید عمیق و دقیق بوده و هم بر خلاقیت و انضباط مبتنی باشد.
وی افزود: با یک رویکرد اثباتی به تفکر، میتوان گفت که تفکر مراحلی را در تاریخ پشت سر گذاشته است. در واقع، تفکر صوری از سال چهارصد قبل از میلاد آغاز شده و تا قرن نوزدهم ادامه داشته است و پس از آن، از نیمه قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیست و یکم ساحت دیگری در تفکر حاکم شده که نام آن را تفکر ریاضی میگذارند اما ما این تجربه را پشت سر گذاشتیم و اکنون وارد مرحله سومی شدهایم که من از آن با عنوان تفکر فازی تعبیر میکنم که میتوان گفت به معنای دقیق کلمه، از سال 2000 به بعد مطرح شده و رونق یافته است.
نبوی خاطرنشان کرد: تفکر صوری دارای دو ویژگی است؛ صوری سازی و اصل موضوعی سازی. در واقع، در این تفکر، به معرفت به مثابه درختی نگاه میشود که اجزاء مختلفی دارد و تصور بر این است که ما باید در علوم مختلف، درخت معرفت را نشانده و پربار کنیم. این بدان معناست که در معرفت مورد نظر خود بتوانیم حدود و اصول آن را پیدا کنیم، ریشههای بحث را بیابیم و سپس به سمت شاخه و میوهها یا همان نظریهها برسیم.
وی سپس به بیان تاثیرات تفکر صوری بر علوم مختلف پرداخت و در این باره گفت: پایهترین علم معرفت، منطق است که درخت آن توسط ارسطو در قرن چهارم قبل از میلاد کاشته شد. بعد از منطق نوبت به ریاضیات میرسد که با نظریات اقلیدس در همان قرن چهارم قبل از میلاد در کتاب مشهور اصول مطرح شده است. پس از این علوم، درخت معرفت فیزیک و فیزیک نظری توسط نیوتون کاشته شده و در ادامه، در فضای تفکر صوری، نوبت به فلسفه و متافیزیک میرسد که در آن بزرگانی مثل دکارت، اسپینوزا و لایب نیتز شناخته شدهاند.
وی ادامه داد: شعار دکارت وضوح و تمایز بوده و او معتقد است که در فلسفه همه چیز باید وضوح داشته و متمایز با دیگر موارد باشد اما لایب نیتز که میتوان گفت با او تقریباً فضای صوری به کار خود پایان داد، به معنای دقیق کلمه خواهان پایان بخشیدن به مشاجرات فلسفی و به جای آن، رونق بخشیدن به فرآیند محاسبه است. اولین نمادهای ریاضی در منطق نیز توسط لایب نیتز به میان آمده و به همین دلیل، او را پدر منطق جدید مینامند. بدین ترتیب، با لایب نیتز کمکم تفکر ریاضی آغاز و به تبع آن، ساحت جدیدی خلق میشود.
نبوی با تاکید بر اینکه تفکر ریاضی علاوه بر صوریسازی و اصل موضوع سازی به نمادین سازی و محاسبات نیز توجه میکند؛ گفت: در واقع در فضای ریاضی، همه چیز تحت تأثیر محاسبات ریاضیاتی، آن هم در فضای مجموعهها قرار میگیرد. او همچنین یادآور شد که منطق ریاضی جدید بسیار دیر و با حدود 50 سال فاصله نسبت به کشورهای دیگر توسط دکتر مصاحب به ایران وارد شد.
دکتر نبوی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد که در اواسط قرن نوزدهم و در حوزه تفکر صوری، به صراحت ذکر میشد که انسان اقلیدسی خلق شده است اما حدود یک قرن بعد، با شکسته شدن آن فضا، این نتیجه حاصل شد که میتوان هندسههای دیگری نیز داشت. ریاضیات نیز پس از منطق در ساحت تفکر ریاضی دچار تحول شده و البته در کنار آن و با کمک یکدیگر رشد کردند. پس از آن نیز به صورت معمول نوبت به فیزیک رسید و فیزیک انیشتین و ماکس پلانک، با غلبه بر اصول بینقص نیوتنی در فضای تفکر ریاضی به رشد خود ادامه دادند. در ادامه نیز مانند مرحله پیشین نوبت به متافیزیک رسید که با هر سه معرفت قبلی نسبت داشت. در عین حال، علومی مانند علوم اجتماعی نیز از این فضا متأثر بودند که در این زمینه دکتر منوچهر راد در کتاب "درون فهمی" با الهام از دکتر مصاحب سعی کرد ردپای منطق ریاضی را در علوم اجتماعی پیدا کند.
استاد منطق دانشگاه تربیت مدرس همچنین تصریح کرد که با شکسته شدن منطق ارسطویی، هندسه اقلیدسی و فیزیک نیوتنی که زمانی تصور میشد تنها فضاهای حاکم بر جهان هستند، این موارد حذف نشدند بلکه به صورت تقریبی درآمدند.
وی در ادامه بحث خود، وارد ساحت سوم یا همان تفکر فازی شد و درباره آن گفت که در این فضا علاوه بر ویژگیهای تفکر صوری و ریاضی، فازی نت هم اضافه شده و در پی آن، فضای جدیدی آرام آرام خلق شده و در شروع، پا به منطق گذاشته است. او توضیح داد که به تعبیری میتوان گفت که دو منطق قبلی در فضایی دو ارزشی میان صفر و یک یا سیاه و سفید و یا صادق یا کاذب بودهاند اما دکتر لطفیزاده دانشمند ایرانی الاصلی که برای نخستین بار بحث از منطق فازی را به نوعی مطرح میکند، خواهان نگاه کردن به طیفهای ارزشهای میان این دو است. این بدان معناست که میان صفر و یک و سیاه و سفید طیف وسیعی از اعداد و رنگها وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند و ما میتوانیم با داشتن مجموعه فازی یا همین طیفها، مفهوم اشتراک را مطرح کنیم.
به گفته لطفالله نبوی، منطق فازی طی چهل سال گذشته، در حوزههای مختلف کاربردهای بسیاری پیدا کرده که از جمله آنها، ریاضیات کاربردی، فناوری و مهندسی، مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی را میتوان نام برد و این در حالی است که این منطق جدید مخالفتهای زیادی را هم با خود به همراه داشته است.
وی افزود: پذیرش منطق فازی برای برخی به منزله بینظمی و آشوبی است که نظام سخت علمی را درهم ریخته و بیدقتی را حاکم میکند. در عین حال، بحث از عدم صحت و تمامیت نیز در انتقادات فضای منطق به چشم میخورد چنانچه برخی آن را در فضای کاربردی قابل پذیرش دانسته اما معتقدند در سیستم منطقی نمیتوان آن را وارد کرد.
دکتر نبوی در پایان سخنان خود تصریح کرد: منطق فازی برای تبدیل شدن به یک سیستم، افق روشنی دارد و به همین دلیل، من سال 2000 میلادی را نقطه آغازی برای این منطق میدانم و معتقدم که در صورتی که منطق فازی به تمام معنا ساخته شود، حتی در ریاضیات نظری و علوم دیگر کاربرد نیز پیدا خواهد کرد. در عین حال باید توجه داشت که حتی در صورت ساخته شدن کامل این منطق و نفوذ آن به علوم مختلف نیز تردیدهای فلسفی بشر تا حد زیادی باقی مانده و همین امر سبب خواهد شد که منطق ریاضی همچنان جایگاه خود را حفظ کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد که اگر قرار باشد در سطح نظر و نه عمل، منطق فازی حاکم شود؛ باید به این پرسش پاسخ جدی داد که آیا قواعد منطق فازی خود فازیاند و آیا میتوان از فهم فازی و تفکر فازی سخن گفت. در پاسخ به این مسأله گفته میشود که منطق پایهایترین بنیادهای نظری بوده و تغییر در آن تبعات زیادی خواهد داشت و بدیهی است که در بررسی این موضوع که آیا فهم هم میتواند فازی باشد، وارد یک بحث فلسفی نسبتاً پیچیده میشویم که در آن میتوان گفت که با درجهای از فازینت فهم درجات دیگر تا حدی امکانپذیر بوده و لازم نیست ثبات علی الاطلاق باشد تا بتوان آن را فهم کرد.
منبع: http://isa.org.ir/node/1120
تاریخ: سه شنبه , 26 دی 1402 (03:17)