امروز جمعه 31 فروردین 1403

اختلال چند شخصیتی یا هویت گسسته

0

در پاسخ به درخواست عزیزی که در مورد اختلال چند شخصیتی سوال داشتند، باید بگویم، واقعیت امر این است که تشخیص اختلالات، ملزوماتی دارد که عموماً در فضای مجازی اینترنت محقق نمی شوند اما مطالبی را جهت راهنمایی شما بیان می کنم که امیدوارم مفید فایده قرار گیرد.

اختلال چند شخصیتی یا هویت گسسته اختلالی است که در آن فرد، دو یا چند شخصیت نسبتاً مستقل دارد و این شخصیتها معمولاً تفاوت دارند و هر بار تنها یکی از شخصیتها مشهود است و رفتار را کنترل می کنند و جایگزین شدن شخصیتهای دیگر بجای شخصیت مشهود، اغلب دوره های فراموشی بوجود می آورد. اعلام نظر نهایی درباره این اختلال تا اندازه زیادی به گزارش خود فرد از وضعیتش وابسته است. انتقال شخصیت به شخصیت های دیگر به صورت آنی و به واسطه نوعی تنش و رویداد استرس زا اتفاق می افتد.

در اغلب موارد یک هویت اصلی با نام واقعی شخص وجود دارد که منفعل، وابسته و افسرده ‌است و امکان دارد که شخصیت اصلی از تجربه‌های شخصیتهای دیگر بی اطلاع باشد. دوره‌هایی از یاد زدودگی بدون علت، از قبیل زوال حافظه برای چند ساعت یا چند روز در هفته، می‌تواند نشانه‌هایی از وجود این اختلال در فرد باشد که به هیچ وجه به خاطر نمی آورد که چندی پیش چه کارهایی انجام داده است..

وجود حداقل دو شخصیت متفاوت که هر یک شامل الگوهای فکری، احساسی، و ارتباطی مخصوص به خودشان باشند.

حداقل دو شخصیت مختلف که کنترل رفتاری فرد را از یک زمان به زمان دیگر به دست گیرند.

ناتوانی بیش از اندازه در به یاد آوردن اطلاعات مهم فردی که شباهتی به یک فراموشی معمولی نداشته باشد.

این بیماری مشخصاً بر اثر استفاده از ماده ای خاص و یا ابتلا به بیماری مخصوصی ایجاد نمی شود.

نهایتاً باید گفت تشخیص این نوع اختلال در افراد، مشکل و گاهی برای برخی متخصصان نیز به سختی قابل شناسایی است و تشخیص آن نیاز به زمان زیاد و دقت فراوان دارد.

تبلیغات متنی