امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

5 تکنیک کلیدی تصمیم گیری برای مدیران

0

تصمیم گیری در سازمان یک مهارت ضروری تجاری است که عملکرد سازمانی را هدایت می کند. بررسی بیش از 750 شرکت توسط شرکت مشاوره مدیریت Bain نشان داد که بین اثربخشی تصمیم گیری و نتایج مالی 95 درصد همبستگی وجود دارد. این داده‌ها همچنین نشان داد شرکت‌هایی که در تصمیم‌گیری و اجرای تصمیم‌ها برتر هستند، تقریباً شش درصد بیشتر از رقبای خود بازدهی تولید می‌کنند.

در بسیاری از سازمان ها، تصمیم گیری کلیدی که بر استراتژی کسب و کار تأثیر می گذارد، به عهده مدیران است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که 61 درصد از آنها معتقدند که حداقل نیمی از زمانی که صرف این کار می کنند، بی اثر است.

اگر می خواهید از قرار گرفتن در این جمعیت شناسی جلوگیری کنید، در اینجا پنج تکنیک تصمیم گیری وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های مدیریتی و کمک به موفقیت سازمان خود از آنها استفاده کنید.

تکنیک های تصمیم گیری برای مدیران

1. رویکردی فرآیند گرا داشته باشید

برای تصمیم گیری در مدیریت یکی از مسئولیت‌های اصلی شما به‌عنوان مدیر، انجام کارها با دیگران و از طریق آن‌ها است که شامل اعمال نفوذ فرآیندهای سازمانی برای دستیابی به اهداف و تولید نتایج است. به گفته پروفسور لن شلزینگر، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، که در دوره آنلاین مدیریت ضروریات ارائه شده است، تصمیم گیری یکی از فرآیندهایی است که می توان از آن به نفع شما استفاده کرد.

شلزینگر می گوید: «اکثر مردم به تصمیم گیری به عنوان یک رویداد فکر می کنند. «بسیار نادر است که یک نقطه از زمان را پیدا کنید که در آن «تصمیم مهم» گرفته شود و همه چیز از آنجا به پیش برود. آنچه ما واقعاً در مورد آن صحبت می کنیم یک فرآیند است. نقش مدیر در نظارت بر آن فرآیند ساده است، اما در عین حال، فوق‌العاده پیچیده است.»

هنگامی که فرآیند تصمیم گیری خود را ایجاد می کنید، اولین اقدام شما باید این باشد که موضوع مورد نظر را چارچوب بندی کنید تا اطمینان حاصل کنید که سؤالات درست پرسیده می شود و همه در مورد آنچه باید تصمیم گیری شود توافق دارند. از آنجا، تیم خود را بسازید و پویایی گروه را مدیریت کنید تا مشکل را تجزیه و تحلیل کنید و یک راه حل مناسب ایجاد کنید. با پیروی از یک فرآیند ساختاریافته و چند مرحله ای، می توانید به نتیجه دلخواه برسید.

2. تیم خود را در فرآیند مشارکت دهید

تصمیم گیری در سازمان نباید در خلاء انجام شود. اعضای تیم خود را در این فرآیند مشارکت دهید تا دیدگاه های متعددی را وارد گفتگو کنید و حل خلاقانه مسئله را تحریک کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری تیمی بسیار مؤثر است، زیرا دانش و تجربه جمعی افراد را تجمیع می‌کند و منجر به راه‌حل‌های نوآورانه‌تر می‌شود و به آشکار شدن و غلبه بر تعصبات پنهان در بین گروه کمک می‌کند.

با در نظر گرفتن دیدگاه های دیگران در مورد نحوه برخورد و غلبه بر یک چالش خاص، می توانید از تعصبات ضمنی خود آگاه تر شوید و تیم خود را با سطح هوش هیجانی بیشتری مدیریت کنید.

3. یک ذهنیت مشارکتی را پرورش دهید

بسیار مهم است که در مراحل اولیه تصمیم گیری ذهنیت درست را تقویت کنید تا اطمینان حاصل کنید که تیم شما با هم کار می کند، نه مشاجره.

هنگام مواجهه با یک تصمیم، دو ذهنیت کلیدی باید در نظر گرفته شود که عبارتند از:

طرفداری: ذهنیتی که تصمیم گیری را به عنوان یک مسابقه می بیند. در گروهی با طرز فکر حمایتی، افراد به دنبال متقاعد کردن دیگران، دفاع از مواضع و کم اهمیت جلوه دادن نقاط ضعف خود هستند.

پرس و جو: ذهنیتی که تصمیم گیری را با حل مشاع مشترک هدایت می کند. برخلاف رویکرد اقناع و لابی حمایت، ذهنیت تحقیق بر روی افراد است که با ارائه استدلال‌های متوازن، در نظر گرفتن جایگزین‌ها و پذیرفتن انتقاد سازنده، مفروضات را آزمایش و ارزیابی می‌کنند.

پروفسور دیوید گاروین، پروفسور HBS در Management Essentials می گوید: «در ظاهر، رویکردهای حمایت و تحقیق به طرز فریبنده ای شبیه به هم هستند. هر دو شامل افرادی می‌شود که در بحث‌ها، استفاده از داده‌ها، توسعه گزینه‌ها و تصمیم‌گیری در مورد مسیرهای آینده شرکت می‌کنند. اما، با وجود این شباهت ها، تحقیق و حمایت نتایج بسیار متفاوتی را به همراه دارد.»

یک مطالعه اخیر توسط شرکت نرم افزاری Cloverpop نشان داد که تصمیمات اتخاذ شده و اجرا شده توسط تیم های مختلف 60 درصد نتایج بهتری را ارائه می دهد. سعی کنید ذهنیت پرسشگری را به اعضای تیم خود القا کنید، به طوری که آنها به جای اینکه دلسرد و نادیده گرفته شوند، قدرت تفکر انتقادی داشته باشند و احساس کنند که نظرات آنها مورد استقبال و ارزش قرار می گیرد.

4. ایجاد و حمایت از ایمنی روانی

برای اینکه اعضای تیم شما با اشتراک گذاری دیدگاه های مختلف خود احساس راحتی کنند و به طور مشترک کار کنند، ایجاد و حفظ محیطی از امنیت روانی بسیار مهم است.

بر اساس تحقیقات گوگل، امنیت روانی مهم ترین پویایی است که در بین تیم های با عملکرد بالا یافت می شود.

پروفسور HBS می‌گوید: «ایمنی روانی - قبل از هر چیز - برای به دست آوردن اطلاعات و دیدگاه‌ها ضروری است. امی ادمونسون در کتاب اصول مدیریت. این مفید است که بتوانیم قبل از رسیدن به نتیجه نهایی در مورد آنچه می دانیم و به روشی متفکرانه فکر می کنیم صحبت کنیم.

برای اینکه به تیم خود کمک کنید از نظر روانی ایمن باشد، محترمانه رفتار کنید و هنگام گوش دادن به نظرات همه افراد را در نظر بگیرید. هنگام بیان دیدگاه خود، باز و شفاف باشید و سبک ارتباطی خود را با نیازهای گروه تطبیق دهید. با گوش دادن فعالانه و هماهنگ شدن با احساسات و نگرش‌های تیم، می‌توانید پیوند اعتماد قوی‌تری را با کارمندان خود ایجاد کنید و به آنها احساس مشارکت بیشتری کنید.

5. اهداف و هدف تصمیم را تکرار کنید

در طول فرآیند تصمیم‌گیری در مدیریت، اجتناب از یک دام مدیریتی مشترک و نادیده گرفتن اهداف و هدف تصمیم روی میز ضروری است. اهدافی که برای رسیدن به آنها تلاش می کنید باید در ابتدای فرآیند تصمیم گیری به وضوح بیان شوند - و دائماً در سراسر آن تکرار شوند - تا اطمینان حاصل شود که در نهایت به آنها دست یافته اند.

شلزینگر می‌گوید: «وقتی وارد این مکالمات می‌شوید، آنقدر در یک بخش اصلی معادله غوطه‌ور می‌شوید که هدف واقعی را از دست می‌دهید».

بازدید مجدد از هدف به ویژه هنگام تصمیم گیری های مربوط به ابتکارات پیچیده، مانند تغییرات سازمانی، مهم است تا اطمینان حاصل شود که تیم شما احساس انگیزه و همسویی می کند و درک می کند که چگونه مشارکت آنها با اهداف بزرگتر مرتبط است.

کدام دوره رهبری و مدیریت HBS Online برای شما مناسب است؟ فلوچارت رایگان خود را دانلود کنید.

تصمیم گیری موثر در مدیریت

افزایش توانایی های تصمیم گیری شما می تواند بخشی جدایی ناپذیر از سفر شما برای تبدیل شدن به یک مدیر بهتر و پیشرفت شغلی باشد. علاوه بر تجربه دنیای واقعی، ادامه تحصیلات خود با گذراندن دوره آموزشی مدیریت می تواند شما را به مهارت ها و دانشی مجهز کند تا هم تیم و هم سازمان شما را قادر به پیشرفت کند.

آیا می خواهید فرآیندهای سازمانی را به نفع خود طراحی، هدایت و شکل دهید؟ دوره هشت هفته‌ای آنلاین ما را با اصول مدیریت کاوش کنید و کشف کنید که چگونه می‌توانید بر زمینه و محیطی که در آن تصمیم‌ها در سازمانتان گرفته می‌شود، تأثیر بگذارید.

تبلیغات متنی