امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403

مقایسه آموزش و پرورش مکزیک

0

ساختارآموزشی

آموزش پایه

سن آغاز دوره: 6

سن اتمام دوره: 16

آموزش ابتدایی

مدت دوره: 6 سال

بین سنین6 تا 12 سالگی

مدرک اعطایی: گواهینامه آموزش ابتدایی

آموزش مقدماتی متوسطه عمومی

مدت دوره: 3 سال

بین سنین6 تا 16 سالگی

مدرک اعطایی: گواهینامه مقطع راهنمایی

آموزش مقدماتی متوسطه فنی و حرفه‌ای

مدت دوره: 3 سال

بین سنین 12 تا 15 سالگی

مدرک اعطایی: گواهینامه فنی و حرفه‌ای

آموزش تکمیلی متوسطه

مدت دوره: 3 سال

بین سنین16 تا 19 سالگی

نگاهی گذرا

کارولینا هرناندز کروز تلاش می‌کند به موج جوانان مهاجربپیوندد که از دهکده سرخپوست نشین خود به آمریکا می‌روند. در دهکده آن‌ها این دختر 16 ساله و سه نوجوان دیگر به مقطع دبیرستان راه یافته‌ اند. او هر روز مسافتی طولانی را در اتوبوس و روی جاده‌های خاکی طی می‌کند تا به دبیرستان خود در شهر زیماتلان برسد زیرا در دهکده دبیرستان وجود ندارد و این دهکده در منطقه کوهستانی استان اوکساکا، حدود 40 مایلی جنوب بزرگترین شهر واقع شده است.

تقریبأ 40 دانش‌آموز همزمان با کارولینا وارد مقطع راهنمایی شدند اما اکثر آن‌ها ترک تحصیل کردند و شش نوجوانی که کلاس نهم را به پایان رسانده‌اند به‌طور غیرقانونی برای کسب و کار به آمریکا مهاجرت نمودند. او می‌گوید: دوستانم از من دعوت کرده‌اند تا به آمریکا بروم. هرناندز که از سرخ‌پوستان زاپوتک است بدون لهجه به زبان اسپانیولی صحبت می‌کند و نگاه خوشبینآن‌های نسبت به زندگی خود در این رفت و برگشت‌ها با اتوبوس دارد. “شاید من هم روزی بتوانم ادامه تحصیل دهم و کار نکنم.”

درمکزیک مسئولان آموزشی تحت نظارت رئیس جمهوری، وینسنت فاکس، اهدافی را در نظر گرفته اندتا نوجوانان شیوه هرناندز را در پیش گیرند و در مقطع دبیرستان ادامه تحصیل دهند. و در 269 طرح اهدافی را مشخص نمودند تا بر مشکلات عمده دستیابی به نظام آموزشی مکزیک غلبه می‌کنند.درحقیقت فاکس اعلام کرد تعلیم و تربیت در توسعه مکزیک از اولویت خاصی برخوردار است زیرا در این کشور 27 درصد از مردم در فقر شدید به سر می‌برند. برای بسیاری از مکزیکی‌ها پرداختن به چنین اهدافی مهم است زیرا 80 درصد از بودجه نظام آموزشی از طریق دولت مرکزی تامین می‌شود. معلمان آمریکایی معلمان آمریکایی نیز به این اهداف توجه می‌کنند زیرا هر ساله آمریکا پذیرای هزاران کودک از همسایه جنوبی است و بسیاری از آن‌ها فرزندان خانواده‌های فقیر اهل استآن‌های جنوبی مکزیک مانند گونررو و اوکساکا هستند که برخلاف استآن‌های دیگر دانش‌آموزان این منطقه برای ورود به مدرسه آماده نیستند. کودکان ساکن اوکساکا به مدارس سان‌دیه‌گو می‌روند. برای معلمان آمریکایی اصلاح نظام آموزشی مکزیک مهم است زیرا آن‌ها می‌توانند شاهد ورود دانش‌آموزان جدیدی باشند که برای رفتن به مدرسه آمادگی لازم را دارند و می‌توانند بر اختلافات فرهنگی غلبه کنند. بیش از یک میلیون دانش‌آموز آمریکایی در مکزیک متولد شده‌اند که طبق آمارهای ارائه شده درسال 2000 این رقم 36 درصد از دانش‌آموزان مهاجرا تشکیل می‌دهند و نسبت به آمارهای سال 1970حدود 15 درصد افزایش یافته است.

تبلیغات متنی