امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403

نحوه استفاده از چرخه دمینگ برای بهبود مستمر کیفیت

0

هدر چرخه دمینگ درک کیفیت و تلاش برای بهبود آن مسلماً هدف اصلی در پشت انجام بهبود فرآیند است. اما این فلسفه بهبود فرآیند از کجا آمده است؟

pdca چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از افراد کلیدی ویلیام ادواردز دمینگ است که گاهی اوقات به عنوان ادوارد دبلیو دمینگ شناخته می شود. او اصولا یک آماردان است، اما حتی می توان او را فیلسوف علم نامید.

هدف چرخه pdca استفاده مجدد از روش علمی در فرآیندهای کسب و کار بود و ما را با دو نوع اصلی از تفکر خود باقی گذاشت: PDSA و PDCA.

در این مقاله به شرح زیر می پردازیم:

چرخه دمینگ با تاریخچه آن چیست؟

چگونه از چرخه دمینگ برای بهبود فرآیندهای کسب و کار خود استفاده کنید

تمایز مهم بین PDSA و PDCA

نحوه بکارگیری PDSA در زمینه پزشکی

رویکرد دمینگ فقط در مورد بهبود فرآیندها نیست، بلکه در مورد بهبود کل یک تجارت است.

در یک متا مطالعه اخیر از مجله پزشکی بریتانیا، محققان دریافتند که تنها 2 مورد از 73 مطالعه PDSA را به گونه‌ای اعمال کرده بودند که کاملاً معیارها را برآورده می‌کردند. اظهار نظر:

برای پیشرفت توسعه علم بهبود، درک بیشتر استفاده از روش‌های بهبود، از جمله PDSA، برای نتیجه‌گیری قابل اعتماد در مورد اثربخشی آنها ضروری است.

چرخه دمینگ با تاریخچه آن چیست؟

چرخه دمینگ یک مدل بهبود مستمر کیفیت است که از یک توالی منطقی از چهار مرحله کلیدی تشکیل شده است: برنامه ریزی، انجام، مطالعه و عمل. در دهه 1920، آماردان برجسته Walter A. Shewhart مدلی متشکل از Plan, Do, See را معرفی کرد که می تواند یکی از مهم ترین دیدگاه های بهبود فرآیند در مراحل اولیه در نظر گرفته شود. دمینگ چرخه خود را ادامه طبیعی این مدل می دانست.

آموزش تجربه دمینگ به عنوان یک مهندس به او بینشی نسبت به فرآیندهای صنعتی و واقعیت مادی تلاش برای استانداردسازی عملیات برای عملکرد در مقیاس داد. او بعداً فیزیک ریاضی را مطالعه کرد که او را در موقعیتی قوی قرار داد تا به علم رو به رشد آمار کمک کند. برای مثال، تکنیک‌های نمونه‌گیری دمینگ هنوز توسط وزارت سرشماری ایالات متحده و اداره آمار کار استفاده می‌شود.

یکی از موفقیت‌های بزرگ کار دمینگ را می‌توان تأثیر او بر معجزه اقتصادی ژاپن پس از جنگ دانست. جایی که اقتصاد ژاپن از آسیب های دوران جنگ نجات یافت و خود را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان معرفی کرد.

در سال 1950 او در مرکز کنوانسیون هاکون در توکیو در مورد مفهوم مدیریت کیفیت محصول آماری سخنرانی کرد. مضامین این سخنرانی مواردی است که در طول این مقاله بررسی خواهیم کرد، به ویژه:

داشتن سیستمی برای بهبود مستمر کیفیت

کاهش عیوب از طریق سطوح بالاتر یکنواختی کیفیت

درک اینکه کیفیت باید به چه معنا باشد در زمینه

کار دمینگ بیشتر به مفاهیم تجارت و حکمرانی گسترش می‌یابد، اما ما در درجه اول بر بهبود فرآیند تمرکز خواهیم کرد. اگر می‌خواهید از ابتدا دیدگاه‌های دمینگ را بیشتر بخوانید، می‌توانید هم‌اکنون با بخش‌های مقدماتی باز برای دسترسی به متن اقتصاد جدید در Google Scholar به متن او دسترسی پیدا کنید.

چگونه از چرخه دمینگ برای بهبود فرآیندهای کسب و کار خود استفاده کنید

همانطور که مشخص کردیم، چرخه دمینگ یک رویکرد چهار مرحله ای برای بهبود مستمر است. این بخش هر یک از چهار مرحله را توضیح می‌دهد و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید هر مرحله را در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنید تا به طور مداوم کیفیت و فرآیندها را بهبود بخشید.

آیا می توانید نتایج خود را پیش بینی کنید؟

اولین هدف در چرخه دمینگ این است که از قبل برنامه ریزی کنید تا بفهمید می خواهید به چه چیزی برسید. این یک مرحله عملی و تئوری است.

از یک طرف، شما با اکتشافات علمی سر و کار ندارید، بلکه با فرآیندهای تجاری سروکار دارید. بنابراین شما قصد واضحی برای بهبود چیزی در کسب و کار دارید، چه عملیاتی باشد و چه در مورد محصول. این هدف نهایی شما را در طول تحقیق هدایت می کند.

از سوی دیگر، شما روش های پیش بینی و تحلیلی خود را نیز آزمایش می کنید. تا چه حد می توانید مشکلات موجود خود را تشخیص دهید؟ چقدر می توانید موفقیت خود را تخمین بزنید؟ چه مشکلاتی پیش خواهد آمد که می توانید از قبل برجسته کنید؟

مرحله برنامه ریزی هم تلاشی برای بهبود نتایج شما و هم تحقیق علمی در مورد ظرفیت خودتان برای درک کسب و کارتان است.

در این مرحله شما می خواهید آزمایش و تجزیه و تحلیل کنید که در حال حاضر چه مشکلی در محصول وجود دارد یا چگونه می توان آن را بهبود بخشید. شما همچنین سعی خواهید کرد درک کنید که چه تغییراتی می توانید برای مقابله با این مشکلات یا ایجاد چیزی بهتر ایجاد کنید. شما به دنبال نقشه برداری عملیاتی خواهید بود که چگونه می توان این بهبود را مدیریت و به دست آورد. در نهایت، امیدوارید که بتوانید نتایج تلاش‌های بهبود فرآیند خود را پیش‌بینی کنید.

انجام دادن

با آزمایش در مقیاس کوچک شروع کنید

تغییرات مجدد در آزمایش های شما برای آزمایش متغیرها

هر مرحله را مستند کنید

در اجرای این طرح، دمینگ همچنان بر اهمیت وفادار ماندن به ارزش‌های علمی زیربنای تحقیقات تاکید می‌کند.

به‌جای تصمیم‌گیری ساده برای ایجاد تغییر و بازنگری ناگهانی همه عملیات‌ها، ایجاد تغییرات آهسته و مکرر در حین آزمایش فرضیه‌ها حیاتی است. استفاده از مطالعاتی که می‌توانند با گروه‌های کنترل اندازه‌گیری شوند، به شما کمک می‌کند داده‌هایی را که دریافت می‌کنید بهتر درک کنید، به شما این امکان را می‌دهد که نه تنها خروجی خود را بهبود ببخشید، بلکه دقیقاً بفهمید که چرا خروجی شما با تغییراتی که اعمال کرده‌اید بهبود یافته است.

برای دمینگ، باید پیاده سازی را طوری انجام دهید که انگار یک آزمایش علمی است.

مطالعه

آیا نتایج شما با پیش بینی های شما مطابقت داشت؟

در چه مواردی نتایج متفاوت بود و چرا؟

چگونه می توانید متغیرهایی را که قبلاً نامشخص بودند آزمایش کنید؟

مرحله مطالعه نقطه کلیدی تمایز از چرخه PDCA است. برای دمینگ، نتایج برنامه ریزی و اجرا در این مرحله نشان داده خواهد شد. با این حال، نتایج بزرگتر از این است که آیا فرآیند بهبود یافته یا خیر. نتایج شامل این است که آیا فرآیند به دلایلی که فکر می‌کردید بهبود می‌یابد بهبود یافته است یا خیر. آنها همچنین شامل این می شوند که آیا شما قادر به پیش بینی نتایج تغییر شده از قبل هستید یا خیر.

مرحله مطالعه، برای دمینگ، به ما می آموزد که مانند یک دانشمند نتیجه گیری کنیم، به جای اینکه صرفاً بپرسیم آیا کارآمد است یا خیر. سوال دمینگ این نیست که "آیا کار کرد؟" اما "چرا کار کرد؟"

ما می توانیم این اخلاق را در نقل قول زیر از موسسه دمینگ ببینیم:

دکتر دمینگ بر چرخه PDSA تاکید کرد، نه چرخه PDCA، با تاکید مرحله سوم بر مطالعه (S) نه بررسی (C). دکتر دمینگ دریافت که تمرکز بر چک بیشتر در مورد اجرای یک تغییر، با موفقیت یا شکست است. تمرکز او بر پیش‌بینی نتایج تلاش‌های بهبود، مطالعه نتایج واقعی و مقایسه آنها برای تجدیدنظر در نظریه بود. او تاکید کرد که نیاز به توسعه دانش جدید، از یادگیری، همیشه توسط یک نظریه هدایت می شود. در مقایسه، مرحله بررسی چرخه PDCA بر موفقیت یا شکست یک برنامه متمرکز است و به دنبال آن اصلاحات لازم در برنامه در صورت شکست انجام می شود.

عمل کنید

تغییرات پیشنهادی خود را اجرا کنید.

عملکرد و داده ها را در طول زمان پیگیری کنید.

تمام اسناد و مدارک را برای بهبود تئوری داخلی در اختیار شرکت قرار دهید.

مرحله Act هم مرحله نهایی فرآیند ما و هم اولین مرحله از چرخه بعدی ما است.

در سطح عملی، مرحله قانون ممکن است منجر به اجرای یکی از مطالعات کنترل شده در سراسر عملیات تجاری شود. اکنون که آموختیم خروجی را می توان با انجام عمل x افزایش داد، می خواهیم عمل x را در هر بخش مربوطه انجام دهیم.

مرحله قانون هم اجرای بهبودها در شرکت و هم پیاده سازی دانش جدید در تئوری شرکت خودمان است. مرحله قانون باید سعی کند اطلاعات جدیدی را که در مرحله مطالعه جمع آوری شده است با درک گسترده تر ما از نحوه عملکرد تجارت ما ترکیب کند.

دقیقاً مانند نتایج آزمایش‌های مکرر، دانش جدیدی را ایجاد می‌کند که هم برای شرایط آن آزمایش‌ها و هم برای مجموعه دانش علمی به‌عنوان یک کل مفید است، بنابراین نتایج شما نیز باید در مقدمات جدیدی گنجانده شود که از آنجا می‌توانید چرخه را دوباره شروع کنید.

تبلیغات متنی