امروز جمعه 10 فروردین 1403

پرسشنامه شخصیت چند مرحله ای مینه سوتا (MMPI)

0

پرسشنامه شخصیت چند مرحله ای مینه سوتا (MMPI) یک آزمون روانشناختی است که ویژگی های شخصیتی و آسیب شناسی روانی را ارزیابی می کند. هدف اصلی آن آزمایش افرادی است که مشکوک به سلامت روان یا سایر مشکلات بالینی هستند. اگرچه در ابتدا برای تجویز در جمعیت های غیر بالینی طراحی نشده بود، اما یافته است

نحوه نمره گذاری آزمون mmpi در حال حاضر معمولاً به یکی از دو شکل اجرا می‌شود - MMPI-2 که دارای 567 سؤال درست/نادرست است و MMPI-2-RF جدیدتر که در سال 2008 منتشر شد و فقط شامل 338 سؤال درست/نادرست است. در حالی که MMPI-2-RF یک اندازه گیری جدیدتر است و تقریباً نیمی از زمان برای تکمیل آن طول می کشد (معمولاً حدود 40 تا 50 دقیقه)، MMPI-2 به دلیل پایگاه تحقیقاتی بزرگ موجود و آشنایی در بین روانشناسان هنوز هم آزمون پرکاربردتر است.. (نسخه دیگری از آزمون - MMPI-A - منحصراً برای نوجوانان طراحی شده است.)

نحوه نمره گذاری آزمون mmpi

پرسشنامه شخصیت چند مرحله ای مینه سوتا یک ابزار روانشناختی محافظت شده در نظر گرفته می شود، به این معنی که فقط می تواند توسط روانشناس آموزش دیده برای انجام این کار ارائه و تفسیر شود (شما نمی توانید آزمون را به صورت آنلاین پیدا کنید). در حالی که امروزه معمولاً توسط رایانه انجام می شود (و نیازی به دخالت مستقیم حرفه ای در طول اجرای آن ندارد)، آزمایش روانشناختی تقریباً همیشه با مصاحبه بالینی توسط روانشناس که آزمایش را انجام می دهد انجام می شود. پس از اینکه کامپیوتر نتایج آزمون را نمره داد، روانشناس گزارشی را می نویسد که نتایج آزمون را در زمینه تاریخچه فرد و نگرانی های روانشناختی فعلی تفسیر می کند.

تست MMPI-2 چیست؟

MMPI-2 با 10 مقیاس بالینی طراحی شده است که 10 دسته اصلی رفتار غیرطبیعی انسان را ارزیابی می کند، و چهار مقیاس اعتبار، که نگرش عمومی فرد در مورد آزمون دادن را ارزیابی می کند و اینکه آیا آنها به موارد موجود در آزمون به شیوه ای صادقانه و دقیق پاسخ داده اند یا خیر.

MMPI-2 قدیمی تر از 10 خرده مقیاس بالینی تشکیل شده است که نتیجه پاسخگویی به سؤالات خاصی در آزمون به روشی خاص است:

هیپوکندریازیس (Hs)

مقیاس هیپوکندریازیس طیف گسترده ای از شکایات مبهم و غیر اختصاصی را در مورد عملکرد بدن نوار ضبط می کند. تمرکز این شکایات روی شکم و پشت است و در صورت منفی بودن تست‌های پزشکی ادامه می‌یابد. دو عامل اصلی وجود دارد که این خرده مقیاس اندازه گیری می کند - سلامت جسمانی ضعیف و مشکلات گوارشی. مقیاس شامل 32 گویه است.

افسردگی (D)

مقیاس افسردگی افسردگی بالینی را اندازه گیری می کند که با روحیه ضعیف، عدم امید به آینده و نارضایتی عمومی از زندگی مشخص می شود. مقیاس شامل 57 گویه است.

هیستری (Hy)

مقیاس هیستریا در درجه اول پنج مؤلفه را اندازه گیری می کند - سلامت جسمانی ضعیف، کمرویی، بدبینی، سردرد و روان رنجوری. خرده مقیاس شامل 60 گویه است.

انحراف روان‌پریشی (Pd)

مقیاس انحراف روان‌پریشی ناسازگاری عمومی اجتماعی و فقدان تجربیات بسیار خوشایند را اندازه‌گیری می‌کند. موارد موجود در این مقیاس به شکایات مربوط به افراد خانواده و مقامات به طور کلی، از خود بیگانگی، بیگانگی اجتماعی و بی حوصلگی می پردازند. مقیاس شامل 50 ماده است.

مردانگی / زنانگی (Mf)

مقیاس مردانگی/زنانگی علایق در مشاغل و سرگرمی ها، ترجیحات زیبایی شناختی، فعالیت-انفعال و حساسیت شخصی را اندازه می گیرد. این به معنای کلی نشان می دهد که چگونه یک فرد به شدت با نقش های بسیار کلیشه ای مردانه یا زنانه مطابقت دارد. مقیاس شامل 56 گویه است.

پارانویا (Pa) - مقیاس پارانویا در درجه اول حساسیت بین فردی، خودبرتربینی اخلاقی و بدگمانی را اندازه گیری می کند. برخی از آیتم های مورد استفاده برای نمره دادن به این مقیاس به وضوح روان پریشی هستند زیرا وجود افکار پارانوئیدی و هذیانی را تأیید می کنند. این ترازو دارای 40 گویه است.

تست Psychasthenia (Pt)

مقیاس Psychasthenia برای اندازه‌گیری ناتوانی فرد در مقاومت در برابر اعمال یا افکار خاص، صرف نظر از ماهیت ناسازگار آنها در نظر گرفته شده است. "روان استنی" یک اصطلاح قدیمی است که برای توصیف آنچه که ما اکنون به آن اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) می گوییم، یا داشتن افکار و رفتارهای وسواسی اجباری استفاده می شود. این مقیاس همچنین به ترس‌های غیرعادی، انتقاد از خود، مشکلات تمرکز و احساس گناه می‌پردازد. این مقیاس شامل 48 گویه است.

اسکیزوفرنی (Sc)

مقیاس اسکیزوفرنی افکار عجیب و غریب، ادراکات عجیب و غریب، بیگانگی اجتماعی، روابط خانوادگی ضعیف، مشکلات در تمرکز و کنترل تکانه، فقدان علایق عمیق، پرسش نگران کننده ارزش و هویت شخصی و مشکلات جنسی را اندازه گیری می کند. این مقیاس دارای 78 گویه است که بیشتر از هر مقیاس دیگری در آزمون است.

هیپومانیا (Ma)

مقیاس هیپومانیا برای اندازه‌گیری درجات خفیف‌تر هیجان، با خلق و خوی شاد اما ناپایدار، هیجان روانی حرکتی (مانند لرزش دست‌ها) و پرواز ایده‌ها (مثلاً یک رشته غیرقابل توقف از ایده‌ها) در نظر گرفته شده است. ترازو به بیش فعالی - هم از نظر رفتاری و هم از نظر شناختی - بزرگ‌نمایی، تحریک‌پذیری و خود محوری ضربه می‌زند. این مقیاس شامل 46 گویه است.

درونگرایی اجتماعی (Si)

درونگرایان اجتماعی مقیاس یونی، درونگرایی و برونگرایی اجتماعی یک فرد را اندازه گیری می کند. فردی که درونگرای اجتماعی است در تعاملات اجتماعی ناراحت است و معمولاً در صورت امکان از چنین تعاملاتی کناره گیری می کند. آنها ممکن است مهارت های اجتماعی محدودی داشته باشند یا به سادگی ترجیح دهند تنها یا با گروه کوچکی از دوستان خود باشند. این مقیاس دارای 69 گویه است.

در حالی که ده ها مقیاس محتوای اضافی وجود دارد که به طور مستقل در اطراف MMPI-2 توسعه یافته اند، این مقیاس های 10 هسته ای هستند که توسط این آزمون استفاده می شود.

تبلیغات متنی