امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403

کودکان و پاسخ به سوالات جنسی

0

برخی از تحقیقات تجربی نشان داده اند که کودکان از همان آغاز تولد آماده برای احساس لذات بدنی هستند. بسیاری از کودکان تظاهرات و فعالیت های جنسی ای دارند که در آغاز کار دارای صورت تقلیدی و در مواردی ناشی از بدآموزی ها، اغواء و اغفال است و چون اغلب والدین چنان فرض و تصوری را درباره کودک خردسال ندارند از آن غافل می مانند و روزی از آن سر در می آورند که دیگر دیر شده است. بررسی های تجربی نشان داده اند که تمایل جنسی در کودکان با آن چه که در جوانان است کاملاً متفاوت می باشد.

اعتقاد پاره ای از صاحب نظران این است که کودکان رقتارهایی دارند که ممکن است به حساب نوعی تجلیات جنسی در آیند و حتی عده ای از روان شناسان ذکر آن را به نام رفتار جنسی موهن به حساب می آورند. بررسی ها در زمینه سیر حیات جنسی در کودکان نشان می دهد که آنها در هر مرحله ای از زندگی حالت ویژه و وضعی مخصوص دارند. در سنین 3 تا 4 سالگی زندگی جنسی کودک تا حدودی قابل فهم و مشاهده است و به اشکال مختلف خود را نشان می دهد، از قبیل اصرار به محرمانه داشتن بدن خود و از این که دیگران او را عریان ببینند احساس شرم می کند و البته برای والدین هم ضروری است این حالات را در او تقویت کنند تا به بی پروایی جنسی نکشد.

در سنین 5 تا 6 سالگی هورمون های جنسی رشد ضعیفی دارند، در حالی که فعالیت دیگر غدد بیشتر است. روانکاوان دوران 7 تا 12 سالگی را دوران اختفای جنسی نام گذارده اند و می گویند بیشتر اوقات کودکان صرف کشف و بررسی در پدیده های دنیای ویژه خود و دیگران می شود.

در سیر جنسی کودکان دو مرحله اساسی دیده می شود:

یکی مرحله خود دوستی که تقریباً سراسر دوران کودکی او را در بر می گیرد و دیگری مرحله دگردوستی که کمی قبل از آغاز نوجوانی آغاز شده و هم چنان ادامه پیدا می کند. حالات و تمایلات این مراحل در قالب بازی خود را متجلی می سازند. بنا به اظهار روانکاوان اصولاً اگر کودکان را به حال خود واگذار کنیم بسیاری از آن ها تن به بازی های جنسی می دهند و آن چنان به آن سرگرم می شوند که گویی کار دیگری ندارند. پسرها معمولاً به آن دسته از بازی های جنسی می پردازند که مبنای خشونت و عصبیت آن ها را در آینده فراهم می سازد، در حالی که مسئله در رابطه با دختران از لطافت بیشتری برخوردار است و علاقه ملایم آن ها به این امر به گونه ای قابل بررسی است. شکوفایی این رفتار و شکل یافتن این گرایش بعدها در پسرها به صورت تعدی و در دختران به صورت تسلیم است. آن ها در مواردی که محل خلوتی پیدا کنند می کوشند با یکدیگر بازی های نامناسبی داشته باشند، همدیگر را پیدا کنند و ببینند و حتی با تقلید از بزرگسالان به داشتن روابط بپردازند، که این امر سبب لغزش های بعدی است. از آن جا که مسائل جنسی و آموزش آن به کودکان یکی از مهم ترین موارد در تربیت کودکان است، کیفیت و نحوه آموزش آن نیز به همان صورت از ظرافت خاصی برخوردار است.

والدین محترم باید از قبل آمادگی و آگاهی داشته باشند که کودکان خردسال وقتی از روی کنجکاوی سوالاتی را درباره موضوعات مختلف از جمله مسائل مربوط به امور جنسی از آن ها می پرسند، متناسب با سن و درک، به خواسته هایش پاسخ دهند و با پاسخ های انحرافی و غیرعلمی و یا با مقاومت و مخالفت با آنها، ذهن آنها را منحرف ننمایند و منشای انحراف بعدی را در آن ها به وجود نیاورند.

کودکان ممکن است درباره اندام های تناسلی و یا نحوه به دنیا آمدن خودشان سوال کنند. والدین ضمن استقبال از این گونه سوالات، باید پاسخ در خور فهم آن ها را با کلمات و جملات رسا و ساده بدهند. مثلاً بگویند اندام های تناسلی همانند یکی از اندام های بدن است، مثل دست و پا و گوش و چشم و... همان طور که از عواقب خطر فرو بردن جسم نوک تیز به داخل گوش و چشم، فرزندان را آگاه می کنیم بازی با آلت تناسلی را نیز گوشزد کنیم؛ زیرا که آلت برای خروج ادرار است. اگر کودکان با این پاسخ ها قانع نشدند و کنجکاوی بیشتری در این مورد از خود نشان دادند، به طریق مقتضی پاسخ دقیق را به زمان دیگری که آنها بزرگ خواهند شد و اطلاعات بیشتری را به دست خواهند آورد، موکول نمایید.

در سنین دوره دبستانی با توجه به رفتارهای جنسی که کودکان در این دوره از خود نشان می دهند، نقش والدین و مسئولین مدرسه برجسته و خطیر می شود. کودکان در سنین دبستانی با دوستان خود درباره امور جنسی صحبت می کنند. در این دوره، کنجکاوی ها به زندگی زناشویی، اعضای جنسی و ارتباط با جنس مخالف معطوف می شود. کودکان در این دوره با گروه های هم سن و هم جنس و جنس مخالف بنا به اقتضای سنی، در مدرسه، محله و در خانواده بازی های متفاوتی انجام می دهند و در این مرحله رفتارهای جنسی خاصی نیز از خود نشان می دهند که همه به گونه ای از این نوع رفتارها آگاهی داریم. با توجه به این که رفتارهای جنسی در این دوره با دوره پیشین متفاوت است و عملکرد جنسی این دوره به ارتباط جسمی مبدل می شود، شاهد انحرافات جنسی و خصوصاً سوء استفاده جنسی از آنها هستیم. برای پیشگیری از این امر پیشنهاد می گردد:

1- والدین و معلمان در منزل و مدرسه رفتارهای فرزندان و دانش آموزان را دقیقاً کنترل و نظارت نمایند.

2- با ایجاد فرصت برای فرزندان و دانش آموزان زمینه لازم برای بحث درباره امور جنسی را فراهم نمایند تا با ارایه اطلاعات دقیق آنها را در پیشگیری از انحراف و مشکلات جنسی یاری دهند و مهارت «نه گفتن» را به آنها در مقابل درخواست های نامعقول آموزش دهند.

3- اطلاعات و مهارت آنها را درباره دانسته ها و شنیده های قبلی درباره مسائل جنسی افزایش دهند تا بتوانند درباره پذیرفتن یا رد کردن مطالب شنیده خود به درستی قضاوت کنند و تصمیم مناسب و درستی در این باره اتخاذ نمایید.

منبع: پایگاه اینترنتی خانواده ما

تبلیغات متنی